Přírodní barvy očima předškolních dětí - rozvoj smyslové citlivosti
Natural colors through the eyes of pre-school children - developing color sensibility
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188861Identifiers
Study Information System: 234221
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Consultant
Cikánová, Karla
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mateřská škola, výtvarné činnosti, barvevné kvality přírodních materiálů, smyslová citlivostKeywords (English)
Pre-school Education, Visual Arts Activities, Colors of Natural Materials, SensibilityBakalářská práce se zabývá rozvojem smyslové citlivosti předškolních dětí skrze přírodní média a je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretická část práce se zabývá barvami a jejich vnímáním v přírodě, užíváním přírodních medií v současném výtvarným uměním a plánováním výtvarné výchovy v mateřské škole. V praktická část popisuje konkrétní plánování a realizaci výtvarné řady s využitím přírodních barev a její reflexi. Závěr shrnuje zjištění, která naznačují, že některé děti mohou být velmi citlivé k jemným rozdílům mezi odstíny i k méně sytým barvám v přírodě, přestože děti reagují nejlépe na syté a výrazné barvy. Děti jsou schopné si samy najít materiály a nástroje pro výtvarnou tvorbu a projevují zájem o pozorování a vnímání barevnosti přírody. Na základě získaných poznatků práce formuluje zásady pro plánování výtvarných činností s přírodními barvami
The bachelor's thesis focuses on the development of sensory sensitivity of preschool children through natural media and is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part of the thesis examines colors and their perception in nature, the use of natural media in contemporary visual arts, and the planning of an art education in kindergarten. The practical part describes the specific planning and implementation of an art series using natural colors and its reflection. The conclusion summarizes the findings, which indicate that some children can be highly sensitive to subtle differences in shades and less saturated colors in nature, although children generally respond best to vibrant and intense colors. The research also highlights that children are capable of independently finding materials and tools for artistic creation and show interest in observing and perceiving the colors of nature. Based on the findings, the thesis formulates principles for planning art activities with natural colors.