Lithyalinové a lazurované sklo Friedricha Egermanna a Buquoyské hyalitové sklo - fenomén období biedermeieru a druhého rokoka v Čechách.
Lithyalin and glazed glass of Friedrich Egermann and Buquoy Hyalit glass - a phenomenon of the Biedermeier and the Second Rococo era in the Czech lands.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188868Identifiers
Study Information System: 223826
Collections
- Kvalifikační práce [2250]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Filip
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Art
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
24. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Buquoyové, Egermann, hyalit, lithyalin, lazury, opakní sklo, skloKeywords (English)
: Buquoys, Egermann, hyalit, glazes, opaque glass, glassTato práce se zaměřuje na specifickou část české sklářské výroby období 20. až 40. let 19. století. Věnuje se konkrétně produkci skláren na Novohradsku v jižních Čechách, kde bylo vyráběno hyalitové sklo v černé i červené variantě. Dále pak práci sklářského technologa Bedřicha Egermanna v Polevsku a v (Novém) Boru, kde znovu objevil a následně zavedl výrobu lazurami rafinovaného skla a objevil, respektive prvně vyrobil lithyalinové sklo. Tyto nově vynalezené či znovu objevené technologické postupy, jimiž se zabývá tato práce, reflektovaly změnu vkusu v období biedermeieru a druhého rokoka, kdy sklářská produkce v českých zemích dosáhla mimořádné úrovně. Nejen, že se vyrovnala soudobé anglické a francouzské produkci, ale v některých ohledech ji i předčila. Výroba těchto opakních a lazurovaných skel byla zásadním počinem, který přispěl ke zvýšení prestiže již tak vynikající úrovně českého sklářství v deklarovaném období. Klíčová slova Buquoyové, Egermann, hyalit, lithyalin, lazury, opakní sklo, sklo
This thesis examines a specific part of the Czech glass production from twenties to forties of the 19th century. It focuses specifically on the production of glassworks at Novohradsko in South Bohemia where the black and red hyalit glass was been made. Next it examines the works of glass technologist Bedřich Egermann in Polevsko and (Nový) Bor, where he rediscovered and implemented the production of glaze refined glass and also discovered and made the first lithyalin glass. These new made or rediscovered technological methods reflected the change of taste in the Biedermeier and Second Rococo era when the glass production in the Czech lands has reached world class. Not only that it could cope with current English and French production, but it surpassed them in many regards. Producing opaque and glazed glass was a significant deed that contributed to increasing the reputation of already great Czech glassmaking in this era. Keywords Buquoys, Egermann, hyalit, glazes, opaque glass, glass