Czech Primary Teachers' Approach to English Pronunciation Teaching
Přístup českých učitelů 1. stupně ZŠ k výuce výslovnosti anglického jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188874Identifiers
Study Information System: 250348
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Müller Dočkalová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka výslovnosti anglického jazyka, první stupeň ZŠ, žáci mladšího školního věku, angličtina jako cizí jazykKeywords (English)
English pronunciation teaching, primary level, young learners, English as a Foreign LanguageCílem této diplomové práce je zjistit současný stav výuky výslovnosti anglického jazyka na základních školách v České republice. Za účelem dosažení uvedeného cíle tato práce zkoumá přístup českých učitelů k výuce anglické výslovnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část nejprve popisuje důležitost, cíl a obsah výuky výslovnosti spolu s její efektivitou a důvody, proč bývá zanedbávána. Dále poskytuje charakteristiku žáků mladšího školního věku, uvádí doporučení pro výuku výslovnosti na prvním stupni základní školy, popisuje integrativní přístup k výuce výslovnosti a zabývá se tím, jak probíhá výuka výslovnosti na základních školách v různých evropských zemích. Praktická část této diplomové práce představuje, analyzuje a komentuje výsledky dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 108 českých učitelů základních škol a které se zaměřilo na jejich přístup k výuce výslovnosti. Výsledky výzkumu popisují pedagogické vzdělání učitelů v oblasti výslovnosti, jejich pohled na její výuku, způsob, kterým ji implementují do hodin anglického jazyka, důvody, proč někteří pedagogové vyučují výslovnost nesystematicky a změny, jež by podporovaly systematickou výuku výslovnosti. Klíčová slova výuka výslovnosti anglického jazyka, první stupeň ZŠ, žáci mladšího školního věku, angličtina jako...
The aim of this diploma thesis is to ascertain the current state of English pronunciation teaching at primary schools in the Czech Republic by researching Czech teachers' approach to it. The thesis comprises a theoretical and practical part. The theoretical part first describes the importance, aim, and content of pronunciation teaching as well as the effectiveness of pronunciation instruction and reasons for neglecting it. Furthermore, it characterizes young learners, gives recommendations for teaching pronunciation to them, describes an integrative approach to pronunciation teaching, and looks into how pronunciation is taught at primary schools in different European countries. The practical part of this diploma thesis presents, analyzes, and discusses the findings of a survey completed by 108 Czech primary teachers focusing on their approach to pronunciation teaching. The results of the survey describe the teachers' pronunciation pedagogy training, their perspectives on pronunciation teaching, the way they implement it into their English lessons at primary schools, the reasons why some educators teach pronunciation spontaneously, and the changes which would facilitate systematic pronunciation teaching. Keywords English pronunciation teaching, primary level, young learners, English as a Foreign Language