Sedm skutků milosrdenství a Sedm smrtelných hříchů v českém výtvarném umění středověku
Seven Corporal Works of Mercy and Seven Deadly Sins in Czech Medieval Arts
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188882Identifiers
Study Information System: 258933
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Art
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
24. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sedm, hřích, smrtelný, milosrdenství, ikonografie, nástěnná malba, středověk, uměníKeywords (English)
Seven, sin, deadly, mercy, iconography, monumental mural, medieval, artBakalářská práce se bude zabývat tématem sedmi skutků milosrdenství a sedmi smrtelnými hříchy v českém výtvarném umění. Tyto protikladné náměty se rozvíjí především v měšťanském prostředí, kde měly apelovat na mravný život měšťanů. První část této práce bude pojednávat o vývoji nauky o sedmi smrtelných hříších ve středověku. Variabilitu přístupů k sedmeru hříchů poodhalí také srovnání s vývojem nauky o ctnostech, kde lze ukázat i východiska pro formování středověkého učení o sedmi skutcích milosrdenství. Druhá část pojednává o analýze jednotlivých hříchů a skutcích milosrdenství, jejich významu a způsobu zobrazování. V třetí části se budu věnovat také jednotlivým příkladům zobrazování této ikonografie v evropském umění a uvedeme si pár významných děl zejména z období vrcholného a pozdního středověku. V návaznosti na evropské umění budou poslední kapitoly zaměřené na jednotlivé příklady sedmi skutků milosrdenství a sedmi smrtelných hříchů v českém prostředí, a to zejména v knižní a monumentální malbě.
The bachelor's thesis will deal with the theme of the seven-corporal works of mercy and the seven deadly sins in Czech fine art. These opposing themes develop primarily in a middle-class environment, where they were supposed to appeal to the moral life of the middle-class people. The first part of this thesis will discuss the development of the doctrine of the seven deadly sins in the Middle Ages. The variability of approaches to the seven sins will also be revealed by a comparison with the development of the doctrine of the virtues, where it is also possible to show the starting points for the formation of the medieval teaching on the seven-corporal works of mercy. The second part deals with the analysis of individual sins and acts of mercy, their meaning, and the way they are depicted. In the third part, I will also focus on individual examples of the depiction of this iconography in European art, and we will mention a few important works, especially from the High and Late Middle Ages. Following on from European art, the last chapters will focus on individual examples of the seven-corporal works of mercy and the seven deadly sins in the Czech environment, especially in the book painting and monumental mural.