Příprava učitelů pro práci s nadanými žáky
Preparing teachers to work with gifted students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189219Identifikátory
SIS: 267739
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
formy, identifikace, metody, nadání, pedagog, učební pomůcky, základní školaKlíčová slova (anglicky)
forms, identification, methods, talent, pedagogue, teaching aids, elementary schoolDiplomová práce se zaměřuje na přípravu učitelů pro práci s nadanými žáky na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je popsat možné výchovné a vzdělávací postupy a analyzovat metody práce, které mohou učitelé uplatnit v procesu vzdělávání nadaných žáků na běžné základní škole. Teoretická část práce definuje pojem nadání, jeho modely a klasifikaci. Dále se teoretická část zaměřuje na identifikaci nadaných jedinců, a to zejména pedagogy, na základní přístupy ve vzdělávání nadaných žáků a rovněž se orientuje na vzdělávání učitelů pro práci s nadanými žáky. Ve výzkumné části práce je popsáno samotné výzkumné šetření, které je řešené smíšeným designem kvantitativního a kvalitativního přístupu. Kvantitativní výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a v rámci kvalitativního výzkumu jsme ke sběru dat použili polostrukturované rozhovory. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 81 respondentů a následně byly osloveny čtyři respondentky, se kterými jsme realizovali polostrukturované rozhovory. Jednalo se o tři pedagožky a jednu školní speciální pedagožku působící na běžné základní škole. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že učitelé k práci s nadanými žáky přistupují zodpovědně, usilují o jejich identifikaci a následně hledají vhodné metody, formy i postupy práce,...
The diploma thesis focuses on the preparation of teachers for work with gifted pupils at primary schools of mainstream education. The aim of the thesis is to describe possible educational practices and to analyze the methods of work that teachers can apply in the process of educating gifted pupils at a regular primary school. The theoretical part of the thesis defines the concept of giftedness, its models and classification. Furthermore, the theoretical part focuses on the identification of gifted individuals, especially teachers, on basic approaches in the education of gifted pupils and also focuses on the education of teachers for working with gifted pupils. The research part of the thesis describes the research itself, which is solved by a mixed design of quantitative and qualitative approach. The quantitative research was carried out through a questionnaire survey and we used semi-structured interviews to collect data as part of the qualitative research. 81 respondents took part in the questionnaire survey and four respondents were subsequently contacted for semi-structured interviews. These were three teachers and one special educator working in a mainstream primary school. The results of the research show that teachers approach their work with gifted pupils responsibly, try to identify them...