Využívání didaktických pomůcek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Praktické škole dvouleté
Use of didactic aids for pupils with special educational needs in the Secondary Practical School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189220Identifiers
Study Information System: 246142
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Bartoňová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Praktická škola dvouletá, žáci, speciální vzdělávací potřeby, doporučení školského poradenského zařízení, didaktické pomůcky, smysluplnost pro životKeywords (English)
2-year Practical school, pupils, special educational needs, recommendations from advisory school authorities, didactic aids, meaningfulnes for lifeDiplomová práce se zabývá zhodnocením potřebnosti souboru didaktických pomůcek pro žáky s různými speciálně vzdělávacími potřebami, vytvořením a ověřením souboru didaktických pomůcek pro žáky oboru Praktická škola dvouletá, které lze využít ve výuce předmětů Šití a Práce s materiály. Z důvodu absence vhodných pomůcek z oblasti šití a práce s materiály pro středoškolské žáky s širokou škálou postižení se jevilo jako vhodné řešení vymyslet a vytvořit pomůcky tzv. na míru, a to na základě teoretické analýzy problematiky vzdělávání žáků s SVP, převážně s lehkou a střední mentální retardací, poruchami autistického spektra a kombinovaným postižením či s narušenou komunikační schopností. V praktické části byla využita metoda pozorování, rozhovoru a akčního výzkumu při ověřování didaktických materiálů v konkrétních výukových situacích se žáky Praktické školy dvouleté Střední odborné školy v Liberci. Cílem práce je odpověď na výzkumnou otázku, zda se podařilo vytvořit a ověřit soubor didaktických pomůcek, které lze využít v teoretické i praktické výuce pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předmětech Šití a Práce s materiály, tedy zda je soubor pomůcek vhodný, rozvíjející a smysluplný. Pomůcky byly aplikovány a úspěšně ověřeny v hodinách Práce s materiály a Šití v 1. a 2. ročníku...
The diploma thesis deals with the evaluation of the need for a set of didactic aids for pupils with different special educational needs, the creation and verification of a set of didactic aids for pupils in the field of 2-year Practical School, which can be used in the teaching of the subjects Sewing and Working with materials. Due to the lack of suitable aids in the field of sewing and working with materials for secondary school pupils with a wide range of disabilities and disadvantages, it seemed like an appropriate solution to invent and create tailor-made aids based on theoretical analysis of the issues of education of pupils with SEN, mostly with mild and moderate mental retardation, autism spectrum disorders and combined disabilities or with impaired communication skills. In the practical part, the method of observation, interview and action research was used to verify didactic materials in specific teaching situations with pupils of the 2-year Practical School at Secondary Vocational School in Liberec. The aim of the thesis is to answer the research question whether it is possible to create and verify a set of didactic aids that can be used in theoretical and practical teaching for the education of pupils with special educational needs in the subjects Sewing and Working with Materials, i.e....