Proměny manipulace v české fotografii na přelomu 20. a 21. století
Transformations of manipulation in Czech photography at the turn of 20th and 21st centuries
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189230Identifiers
Study Information System: 259106
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Magidová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fotografie, digitální technologie, manipulovaná fotografie, manipulaceKeywords (English)
photography, digital technology, manipulated photo, manipulationBakalářská práce se zabývá tématem, které existuje od doby vzniku fotografie a je stále aktuálnější - manipulací ve fotografii. Práce se skrze stručný přehled historie fotografie a vývoj manipulace fotografie v před a (post) digitální tvorbě zaměřuje především na proměny manipulace ve fotografii, které přinesl nástup digitální technologie do Čech. Problematika je demonstrována na několika autorech, kteří od devadesátých let začali pracovat s novými možnosti manipulace ve fotografii a narušili tak tradiční pohled na toto médium. V didaktické části se práce zaměřuje na techniky manipulace s fotografií, které mohou být využity v hodinách výtvarné výchovy, zejména na druhém stupni základních škol a středních školách. Praktická část představuje cyklus autorských fotografií, které pomocí úprav narušují stereotyp každodennosti. KLÍČOVÁ SLOVA fotografie, digitální technologie, manipulovaná fotografie, manipulace
The bachelor thesis deals with the problematics, which has existed since the inception of photography and is constantly becoming more and more current - manipulation in photography. Over a brief overview of the history of photography and the development of manipulation in photography in pre - and (post-) digital production, the thesis focuses primarily on the transformations of manipulation in photography, prompted by the arrival of digital technology in the Czech Republic. The issue is demonstrated through several artists who, from the 1990 s onwards, began to work with new possibilities of manipulation in photography, thus disrupting the traditional view of this medium. In the didactic part, the work focuses on techniques of manipulation with photography that can be used in art classes, especially at the second level of primary schools and secondary schools. The practical part presents a series of author's photographs that disrupt the stereotype of everyday life by means of editing. KEYWORDS photography, digital technology, manipulated photo, manipulation