Syndrom vyhoření u pedagogů v předškolním vzdělávání
Burnout syndrome among teachers in preschool education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189290Identifikátory
SIS: 266454
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Burnout syndrome among teachers in preschool educationKlíčová slova (anglicky)
Burnout syndrome among teachers in preschool educationBakalářská práce je zaměřena na téma syndromu vyhoření u pedagogů mateřských škol. Práce obsahuje teoretickou i praktickou část. Teoretická část vymezuje základní pojmy a definice, zabývá se profesí učitele, jeho povinnostmi a kompetencemi. Popisuje, s jakými profesními zátěžemi se učitel při své práci setkává. Následující kapitola charakterizuje syndrom vyhoření, jeho příznaky, jednotlivé fáze a vyčleňuje faktory vedoucí ke vzniku a rozvoji vyhoření. Poslední oddíl teoretické části se věnuje prevenci syndromu vyhoření a jaké různé metody prevence lze v každodenním životě praktikovat. Praktická část vyčleňuje cíl práce, výzkumné otázky a metody výzkumu. Cílem bakalářské práce je vyzkoumat, zda se syndrom vyhoření projevuje u učitelů mateřských škol. Výzkum práce probíhal pomocí dotazníkového šetření a dotazník byl určen pro učitele mateřských škol. Dotazník byl rozdělen na tři části, z toho první dvě části obsahovaly otázky vymyšleny autorkou, třetí částí byl dotazník Burnout Measure, který byl vytvořen psychology Ayalou Pines a Elliotem Aronsonem, a který je zaměřen na odhalení výskytu syndromu vyhoření u jedince. Praktická část dále obsahuje výsledky výzkumu, jejich shrnutí a následnou diskuzi. Výsledky výzkumu odhalily, že necelá polovina respondentů nevykazuje známky syndromu vyhoření. Nejvíce...
This bachelor's thesis deals with the burnout syndrom of teachers in kindergarten. The thesis includes theoretical and practical part. The theoretical part specifies basic concepts and definitions, it deals with the profession of teaching, its duties, and competencies. It describes the professional burdens that teachers encounter in their work. The following chapter characterizes burnout syndrome, its symptoms, individual phases, and identifies factors leading to the emergence and development of burnout. The final section of the theoretical part focuses on the prevention of burnout syndrome and shows various methods of prevention that can be practiced in everyday life. The practical part sets out the aim of the work, research questions and research methods. The aim of the bachelor's thesis is to investigate whether the burnout syndrome occurs among kindergarten teachers. The work was researched using a questionnaire that was intended for kindergarten teachers. The questionnaire was divided into three parts, with the first two parts contained questions devised by the author, the third part consisted of Burnout Measure questionnaire, which was created by psychologists Ayala Pines and Elliot Aronson, and which is aimed at revealing the occurrence of burnout syndrome in individuals. The practical part...