Sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně ZŠ
Reading selfconcept of pupils in the 2nd grade of elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189292Identifiers
Study Information System: 256204
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sebehodnocení čtení, čtenářské chování, pubescentní čtenářství, 2. stupeň ZŠKeywords (English)
Self-evaluation of reading, reading behaviour, adolescent reading, 2nd grade elementary schoolBakalářská práce se zabývá oblastí sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce je zanalyzovat, jak se žáci 2. stupně na ZŠ hodnotí ve svém čtení a jaké vykazují čtenářské chování. Teoretická část se věnuje terminologickému vymezení pojmů vztahující se k oblasti čtenářství. Další kapitola charakterizuje pubescentního čtenáře za podpory českých a zahraničních výzkumů, který se této cílové skupině věnovaly. Dále představením koncept sebehodnocení a jeho proměny v rámci životního vývoje. Závěr je věnován specifikám čtenářského sebehodnocení. Empirická část se věnuje samotnému průběhu výzkumu od výběru respondentů přes sběr dat, po její výsledky z dotazníků a analýzy rozhovorů. V rámci empirické části byl použit Dotazník sebehodnocení čtení, který byl v českém prostředí testován u žáků 1. stupně. Dalším cílem této práce bude ověření, zda je vhodným nástrojem i u dětí 2. stupně základních škol. Dotazník byl doplněn polostrukturovanými rozhovory, které rozšířil o kvalitativní analýzu hlubší vhled do čtenářského sebeobrazu dospívajících žáků. Z vyhodnocených dotazníků získáváme informace o nízkém čtenářském sebeobrazu žáků 2. stupně ZŠ. Obsahová analýza nám odhaluje souvislost mezi rozečtenou knihou žáka, jeho oblíbeným literárním žánrem a popřípadě jeho oblíbeným předmětem ve...
The bachelor's thesis deals with the area of self-assessment of reading in 2nd grade primary school students. The aim of this thesis is to analyse how 2nd grade students evaluate themselves in their reading and what reading behaviour they exhibit. The theoretical part is devoted to the terminological definition of terms related to the area of reading. The next section characterizes the adolescent reader with the support of Czech and foreign research that has been conducted on this target group. The third section introduces the concept of self-evaluation and its transformation within the framework of life development. The conclusion is devoted to the specifics of reader self-assessment. The empirical part is devoted to the actual conduct of the research, from the selection of respondents through data collection, to its results from questionnaires and interview analysis. In the empirical part, the Reading Self-Evaluation Questionnaire was used, which was tested in the Czech environment with Grade 1 students. The next aim of this thesis will be to verify whether it is also a suitable instrument for primary school children in grade 2. The questionnaire was supplemented by semi-structured interviews, which extended the qualitative analysis with deeper insights into the reading self-image of adolescent...