Syndrom vyhoření u pedagogů v předškolním vzdělávání
Burnout syndrome in preschool teachers
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189319Identifiers
Study Information System: 266045
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství pro mateřské školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
syndrom vyhoření, učitelé, mateřské školy, prevenceKeywords (English)
burnout syndrome, teachers, kindergarden, preventionCílem bakalářské práce na téma Syndrom vyhoření u pedagogů v předškolním vzdělávání je zjistit, jaká je míra výskytu syndromu vyhoření u učitelů v předškolním vzdělávání. Dalším cílem je zjistit, jaké formy prevence syndromu vyhoření oslovení učitelé využívají. Práce se skládá z části teoretické a z části empirické. Hlavním záměrem teoretické části je seznámit čtenáře s problematikou stresu a syndromu vyhoření v souvislosti s profesí učitele v předškolním vzděláváním. Teoretická část je rozdělena na šest hlavních kapitol, které se přímo týkají zvoleného tématu. V praktické části práce jsou poznatky z části teoretické ověřeny kvantitativní metodou, formou dotazníkového šetření a zároveň metodou kvalitativní, formou osobních rozhovorů. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 234 respondentů, učitelek a učitelů z mateřských škol po celé České republice. V rámci dotazníkového šetření byl využit standardizovaný dotazník MBI a dotazník vlastní konstrukce. Dotazník MBI zkoumá syndrom vyhoření ve třech dimenzích - emocionální vyčerpání, depersonalizace a osobní uspokojení. Výsledky šetření ukázaly, že si respondenti nejlépe vedli v oblasti depersonalizace, přičemž 72 % z nich uvedlo nízkou úroveň depersonalizace. Oproti tomu v oblasti osobního uspokojení celkem 113 respondentů vykazuje nízké osobní...
The aim of the bachelor's thesis titled Burnout syndrome among teachers in preschool education is to find out what is the incidence rate of burnout syndrome among teachers in preschool education. Another goal is to find out what forms of burnout prevention the teachers use. The thesis consists of a theoretical part and an empirical part. The main purpose of the theoretical part is to acquaint the reader with the issue of stress and burnout in connection with the profession of a teacher in preschool education. The theoretical part is divided into six main chapters that directly relate to the chosen topic. In the practical part of the work, knowledge from the theoretical part is verified by a quantitative method, in the form of a questionnaire survey, and at the same time by a qualitative method, in the form of personal interviews. A total of 234 respondents, teachers from kindergartens throughout the Czech Republic took part in the research. As a part of the survey, a standardized MBI questionnaire and a self-constructed questionnaire were used. The MBI Questionnaire examines burnout in three dimensions-emotional exhaustion, depersonalization, and personal satisfaction. The survey results showed that respondents performed best in the area of depersonalization, with 72% reporting low levels of...