Potenciál land artu pro výtvarnou výchovu s ohledem na aktuální environmentální tendence
The potential of land art for art education in relation to current environmental trends
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189320Identifikátory
SIS: 265155
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vartecká, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
21. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Land art, výtvarná výchova, environmentální výchova, výtvarná činnost, krajina, prostředíKlíčová slova (anglicky)
Land art, art education, environmental education, art activity, landscape, environmentBakalářská práce se zaměřuje na umělecký směr land art a jeho potenciál ve výuce výtvarné výchovy. Teoretická část představuje zahraniční i české zástupce, jejich charakteristické pojetí land artu a jejich přístup k environmentálním problémům. Práce se dále zaměřuje na současné umělce, aktivní instituce a výběr výstav, které přímo pracují s environmentální problematikou. V následujících kapitolách je zahrnuta environmentální výchova, její cíle a prostředky, které lze aplikovat ve výuce výtvarné výchovy. Obsažen je dětský vývoj z environmentálního hlediska nebo způsoby, jak s dětmi hovořit o klimatických změnách. Praktická část definuje didaktickou transformaci a zahrnuje návrhy didaktických transformací land artových aktivit. Návrhy obsahují obecný a přizpůsobený plán pro okres Kladno.
The bachelor thesis focuses on the artistic movement land art and its potential in art education. The theoretical part introduces foreign and Czech representatives, their characteristic approach to land art and their position to environmental issues. The thesis further focuses on contemporary artists, active institutions, and selected exhibitions that directly work with environmental issues. In following chapters is covered environmental education, its goals, and the means that can be applied in art education. It includes child development from an environmental perspective, or ways to discuss climate change with children. The practical part defines didactic transformation and includes proposals for didactic transformations of land art activities. The proposals contain a general and adapted plan for the Kladno district.