Potenciál land artu pro výtvarnou výchovu s ohledem na aktuální environmentální tendence
The potential of land art for art education in relation to current environmental trends
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189320Identifiers
Study Information System: 265155
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Vartecká, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education for Teacher Education with double curriculum study History for Teacher Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Land art, výtvarná výchova, environmentální výchova, výtvarná činnost, krajina, prostředíKeywords (English)
Land art, art education, environmental education, art activity, landscape, environmentBakalářská práce se zaměřuje na umělecký směr land art a jeho potenciál ve výuce výtvarné výchovy. Teoretická část představuje zahraniční i české zástupce, jejich charakteristické pojetí land artu a jejich přístup k environmentálním problémům. Práce se dále zaměřuje na současné umělce, aktivní instituce a výběr výstav, které přímo pracují s environmentální problematikou. V následujících kapitolách je zahrnuta environmentální výchova, její cíle a prostředky, které lze aplikovat ve výuce výtvarné výchovy. Obsažen je dětský vývoj z environmentálního hlediska nebo způsoby, jak s dětmi hovořit o klimatických změnách. Praktická část definuje didaktickou transformaci a zahrnuje návrhy didaktických transformací land artových aktivit. Návrhy obsahují obecný a přizpůsobený plán pro okres Kladno.
The bachelor thesis focuses on the artistic movement land art and its potential in art education. The theoretical part introduces foreign and Czech representatives, their characteristic approach to land art and their position to environmental issues. The thesis further focuses on contemporary artists, active institutions, and selected exhibitions that directly work with environmental issues. In following chapters is covered environmental education, its goals, and the means that can be applied in art education. It includes child development from an environmental perspective, or ways to discuss climate change with children. The practical part defines didactic transformation and includes proposals for didactic transformations of land art activities. The proposals contain a general and adapted plan for the Kladno district.