Spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí
Cooperation between the school and the family at the beginning of schooling of children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189340Identifiers
Study Information System: 257817
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Poche Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
škola, učitel, rodina, spolupráce, komunikace, dítě na počátku školní docházkyKeywords (English)
school, teacher, family, cooperation, communication,child at the begginning of school attendanceDiplomová práce se zaměřuje na problematiku spolupráce školy s rodinou na počátku školní docházky dětí. Teoretická část zkoumá klíčové aspekty této spolupráce. Analýza zahrnuje roli učitele a jeho potřebné kompetence ve 21.stoletím podle různých publikací zabývající se tímto tématem, role rodiny a typologie rodinných struktur dle různých charakteristik ovlivňující vzdělávání dětí, a také zralostní předpoklady dítěte při nástupu do školy a vnímání tohoto kroku jako významného milníku v jeho životě. Dále jsou představeny různé formy spolupráce, stejně jako programy a instituce, které mohou tuto spolupráci podporovat. Mezi ně patří Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Česká školní inspekce, Začít spolu, Rodiče vítáni a Člověk v tísni. Praktická část práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu provedeného na dvou vybraných školách. Skrze rozhovory s řediteli, učiteli a rodiči zkoumá práce jejich zkušenosti s různými formami spolupráce, jejich vnímání efektivity a přínosu těchto metod. Výsledky analýzy naznačují pozitivní přínosy vybraných metod, ale také identifikují nedostatky a výzvy, kterým čelí současná praxe školní spolupráce. Na základě těchto poznatků jsou v závěru práce formulována doporučení pro budoucí zlepšení této spolupráce. Práce přispívá k hlubšímu porozumění problematiky...
The thesis focuses on the issue of cooperation between schools and families at the beginning of children's school attendance. The theoretical part examines the key aspects of this cooperation. The analysis includes the role of the role of the teacher and his required competencies in the 21st century according to various publications dealing with this topis, the role of the family and the typology of family structures according to different characteristics influencing children's education, and also the child's readiness to enter school and the perception of this step as significant milestone in his life. Further, various forms of cooperation are presented, as well as programs and institutions that can support this cooperation. These include the Ministry of Education, Youth and Sports, the Czech School Inspectorate and programs Začít spolu, Rodiče vítání a Člověk v tísni. The practical part of the thesis presents the results of a qualitive research conducted at two selected schools. Through interviews with principals, teachers and parents, the thesis examines their experiences with different forms of cooperation, their perception of the effectiveness and benefits if these methods. The results of the analysis indicate the positive benefits of the selected methods, but also identify shortcomings and...