Možnosti vysokoškolských studií studentů se zrakovým postižením
Higher education options for visually impaired students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189348Identifiers
Study Information System: 260972
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
student na vysoké škole, zrakové postižení, studenti se zrakovým postižením, vysokoškolské poradenstvíKeywords (English)
college student, visually impaired, visually impaired students, college counselingVysoké školy jsou dle zákona 111/1998 Sb. povinny poskytnout osobám s různými druhy postižení vhodné podmínky ke studiu na vysoké škole. Tato podpora není detailně stanovena, takže si každá škola individuálně rozhoduje, jaké kroky v této oblasti podnikne, ale je snaha o postupné metodické sladění. Tato práce je zaměřena na podporu poskytovanou specificky studentům se zrakovým postižením. V teoretické ásti práce je hlavní myšlenkou popsat, jakou podporu studenti se zrakovým postižením potřebují a jaké jsou její možnosti v oblasti vzdělávání. Cílem praktické ásti práce je zjistit, jaká podpora je studentům v eské republice aktuálně poskytována a jak je jimi využívána a hodnocena. K zodpovězení těchto otázek byla použita kvalitativní metoda strukturovaného rozhovoru. Z odpovědí vychází, že je studentům poskytována podpora úměrná jejich potřebám a žádný z respondentů nemá pocit, že by odborná pracoviště takovou podporu neposkytovala dostateně. KLÍČOVÁ SLOVA student na vysoké škole, zrakové postižení, studenti se zrakovým postižením, vysokoškolské poradenství
According to Act No. 111/1998 Coll., universities are required to provide persons with various types of disabilities suitable conditions for studying at a university. This support is not specified in detail in the Act, so each school decides individually what steps to take in this area, but there is an effort to gradually harmonize methods. This thesis is focused on the support provided specifically to students with visual impairments. In the theoretical part of the thesis, the main idea is to describe what kind of support students with visual impairments need and what are its possibilities in the field of education. The aim of the practical part of the thesis is to find out what kind of support is currently provided to students in the Czech Republic and how it is used and evaluated by them. The qualitative method of a structured interview was used to answer these questions. Responses show that students are provided with support commensurate with their needs and none of the respondents feel that professional centers do not provide such support sufficiently. KEYWORDS college student, visually impaired, visually impaired students, college counselin