Přechod z domácího vzdělávání do školy a jeho vliv na wellbeing dítěte
The transition from homeschooling to a school and its impact on a child's wellbeing
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189361Identifikátory
SIS: 258003
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vítková Rulíková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
domácí vzdělávání, wellbeing, individuální vzdělávání, alternativní školství, přechod, žák domácího vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
homeschooling, wellbeing, individual education, alternative education, transition, homeschooled childrenBakalářská práce se zabývá přechodem z domácího vzdělávání do školy. Dále se zaměřuje na to, jaký má přechod vliv na wellbeing žáka. Cílem kvalitativního výzkumu bylo popsat, jak bývalí žáci domácích škol přechod do školy prožívají, jaké změny přechod doprovází a zda je něco, co by mohlo přechod a adaptaci na školu usnadnit. Jako metoda sběru dat byly zvoleny polostrukturované rozhovory. Bylo uskutečněno šest rozhovorů s bývalými žáky domácích škol. Pro analýzu dat byla použitá tematická analýza. Cílem analýzy bylo identifikovat hlavní témata, která se ve spojitosti s přechodem do školy objevovala. Výsledky výzkumné části ukazují na to, že přechod z domácího vzdělávání do školy je náročnou událostí, která je doprovázena velkým množstvím změn. Největší změny se týkají toho, že se žák ocitá v kolektivu a v novém prostředí, které má jiná pravidla, než na která byl do té doby zvyklý. Každý na změny reaguje jinak a respondenti se tak lišili v tom, zda pro ně byly změny a přechod stresující a zátěžové, či zda se na školu adaptovali rychle a bez větších komplikací. Výsledky práce také předkládají možnosti podpory žáků, kteří přechází z domácího vzdělávání do školy. Tato práce a její výsledky mohou sloužit jako doporučení pro rodiče, kteří vzdělávají své děti doma a pro vyučující, kteří mají ve třídě...
The bachelor thesis deals with the transition from home-schooling to school. It also focuses on how the transition affects the student's well-being. The aim of the qualitative research was to describe how former home-schoolers experience the transition, what changes are associated with the transition and whether there is something that could facilitate the transition and adaptation to school. Semi-structured interviews were chosen as a method of data collection. Six interviews with former home-schoolers were carried out. Thematic analysis was used for data analysis. The aim of the analysis was to identify the main themes that emerged in connection with the transition to school. The results of the research indicate that the transition from home-schooling to school is a challenging event that is accompanied by a large number of changes. The biggest changes involve the student finding himself/herself in a group and in a new environment that has different rules than those to which he/she was used to. Everyone reacts differently to the changes and the respondents varied in terms of whether the changes and the transition were stressful and difficult for them, or whether they adapted to school quickly and without major complications. The results of the work also present options for supporting students who...