Argumentační dovednosti žáků základní školy v oblasti aktuálních environmentálních témat
Argumentation Skills of Lower Secondary School Students in the Field of Current Environmental Topics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189390Identifikátory
SIS: 269815
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
argumentace, kompetence komunikativní, argumentační dovednosti, environmentální problémyKlíčová slova (anglicky)
argumentation, communicative competence, argumentation skills, environmental problemsArgumentační dovednosti jsou nezbytná pro vedení efektivní diskuse, a to jak v profesionálním, tak i v osobním životě. Ve školách by tyto dovednosti měly být rozvíjené v rámci rozvoje klíčové kompetence komunikační. V rámci rozvoje této kompetence je vhodné využívat aktuální enviromentální témata, se kterými se žáci budou v budoucnu setkávat v běžném životě, a budou nuceni o nich diskutovat. Cílem této práce bylo zmapovat schopnost formulace argumentů k aktuálním enviromentálním tématům u žáků druhého stupně základní školy. Přesněji šlo o téma ekologických projektů a téma snižování emisí. Za tímto záměrem byl vytvořen pracovní list o dvou komplexních úlohách, který celkem vyplnilo 262 žáků. Žákovské argumenty byly vyhodnoceny z hlediska četnosti, platnosti ad rem, relevance k danému tématu a faktické správnosti. Schopnost žáků formulovat argumenty se ukázala jako málo rozvinutá. Bylo zjištěno že na platnost ad rem, relevanci i faktickou správnost argumentů má vliv ročník a zastávaný postoj k danému tématu. Na počet má vliv pouze ročník, u postoje se vliv neprokázal. Nelze očekávat, že se argumentační dovednosti budou u žáků významněji rozvíjet, nebude-li jim věnována dostatečná pozornost v rámci základoškolského vzdělávání.
Argumentative skills are essential for conducting an effective discussion both in professional and personal life. In schools, these skills should be developed as part of the development of the key competence of communication. A greater number of suitable topics for discussion are offered in each subject. The aim of this work was to map the ability to formulate arguments on current environmental topics among pupils of the second grade of primary school. More precisely, it was the topic of ecological projects and the topic of reducing emissions. For this purpose, a worksheet with two complex tasks was created, which was completed by a total of 262 pupils. Student arguments were evaluated in terms of frequency, ad rem validity, relevance to the given topic and factual correctness. Pupils' ability to formulate arguments turned out to be poorly developed, however, it was found that the year of study and the attitude have an effect on the ad rem validity, relevance and factual correctness, only the year has an effect on the number of arguments, no effect was shown for the attitude. In order for argumentation skills to develop, it is desirable that special attention be paid to them in teaching.