Co kreslí chlapci a dívky v mladším školním věku?
What do boys and girls draw in elementary school age?
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189397Identifiers
Study Information System: 256268
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kresba, gender, mladší školní věk, vývojKeywords (English)
Drawing, Gender, Elementary school age, DevelopmentTato bakalářská práce se zabývá analýzou témat kreseb dětí v mladším školním věku s důrazem na vývojové a genderové aspekty. Teoretická část se zaměřuje na vývojové charakteristiky mladšího školního věku, kognitivní, emocionální a sociální vývoj a jejich promítnutí do kresby, jakož i genderové rozdíly v této oblasti. Empirická část využívá smíšený výzkumný design kombinující kvantitativní a kvalitativní analýzu. Cílem je porozumět, jaké motivy si děti ve věku první, třetí a páté třídy zvolí pro své kresby a zda existují rozdíly mezi dívkami a chlapci. Dále zkoumám faktory, které ovlivňují rozhodnutí dětí při volbě tématu kresby. Výsledky ukazují, že nejčastějšími motivy v kresbách jsou přírodní témata, motivy z filmů, seriálů a videoher a v neposlední řadě dopravní prostředky. Zjištěné rozdíly mezi preferencemi dívek a chlapců naznačují, že dívky častěji zobrazují přírodní motivy, zatímco chlapci preferují dopravní prostředky. Analýza neukázala změny preferencí témat během mladšího školního věku. Rozhovory s dětmi ukazují, že volba tématu kresby je ovlivněna fantazií, zájmy, médii, prostředím a zkušenostmi či vizuální oblíbeností.
This bachelor thesis deals with the analysis of the themes of drawings of children at elementary school age with an emphasis on developmental and gender aspects. The theoretical part of the thesis focuses on the developmental characteristics of elementary school age children, cognitive, emotional and social development and their translation into drawing, as well as gender differences in this area. The empirical part uses a mixed research design combining quantitative and qualitative analysis. The aim of the work is to understand what themes children in first, third and fifth grade choose for their drawings and whether there are differences between girls and boys. Furthermore, I examine the factors that influence children's decisions when choosing a drawing theme. The results show that the most common themes in drawings are natural elements, themes from movies, TV shows and video games, and last but not least, means of transportation. The differences found between girls and boys preferences suggest that girls more often depict natural motifs, while boys prefer means of transport. The analysis also suggests stability in the development of drawing preferences during younger school age. Interviews with children show that the choice of drawing subject is influenced by imagination, interests, media,...