Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ
Pupils' Perception of Natural History Teaching at the Second Level of Primary School and at the High School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189421Identifiers
Study Information System: 265027
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Hanel, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
přírodopis, výuka, základní škola, víceleté gymnázium, vnímání, dotazníkKeywords (English)
biology (natural science), teaching, primary school, multi-year grammar school, perception, questionnaireŽákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ (Bc. Ivana Pořická) ABSTRAKT Úkolem diplomové práce je zjistit stanoviska žáků 2. stupně vybraných základních škol a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia v problematice výuky přírodopisu respektive biologie. Součástí odborné práce je vyjádření a zhodnocení psychického rozpoložení žáků před výukou, připravenost, spokojenost s prostředím, výukou jako takovou včetně použitých metod a využitelnost a důležitost biologického vzdělání vůbec. Žáci měli též možnost vyjádřit se k příslušným učebnicím používaných při výuce. Dále měla práce porovnat a analyzovat rozdíly mezi postoji žáky základních škol a víceletých gymnázií v odpovídajícím ročníku. Další analýza spočívala v rozdílnosti odpovědí ve smyslu genderovém. Zda se nějak zásadně liší postoje dívek a chlapců a pokud ano, pokusit se vyhodnotit příčiny těchto rozdílů. Výzkum také ukazuje některé specifické rozdíly v postojích mezi oběma skupinami žáků, což naznačuje, že vzdělávací programy a prostředí školy mohou hrát klíčovou roli při formování postojů žáků k výuce přírodopisu. Tyto zjištěné rozdíly mohou být užitečné pro další vývoj vzdělávacích programů a strategií zaměřených na zlepšení výuky přírodopisu na obou úrovních školního vzdělávání. Tato stanoviska žáci vyjadřovali pomocí online...
Pupils' Perception of Natural History Teaching at the Second Level of Primary School and at the High School Bc. Ivana Pořická ABSTRACT The task of the thesis is to explore the attitudes and the opinions of students from the 2nd stage of selected primary schools and corresponding grades of a multi-year grammar school regarding the teaching of natural sciences, respectively biology. An integral part of the research work involves assessing and evaluating students' mental disposition before the lesson, preparedness, satisfaction with the environment, teaching itself including the methods used, and the usability and importance of biological education in general. Students were also given the opportunity to express their views on the relevant textbooks used in teaching. Furthermore, the thesis aimed to compare and analyze differences in the attitudes of students from primary schools and multi-year grammar schools in the corresponding grades. Another analysis focused on differences in responses in terms of gender. Whether there are any significant differences in the attitudes of girls and boys, and if so, to attempt to evaluate the reasons for these differences. The research also reveals some specific differences in attitudes between the two groups of students, suggesting that educational programs and the school...