Prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků základních škol
The Preconcept of Subordinate Attributive Clause in Primary School Pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189424Identifiers
Study Information System: 266723
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Doležalová, Eliška
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Special Education for Lower and Upper Secondary School Teachers
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prekoncept, český jazyk, didaktika, vedlejší věta přívlastková, žáci základní školyKeywords (English)
preconcept, Czech language, didactics, subordinate attributive clause, primary school pupilsDiplomová práce se zaměřuje na prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků základní školy. Cílem práce je analyzovat a interpretovat prekoncept vedlejší věty přívlastkové u žáků 4. až 8. ročníku základní školy. Teoretická část nejprve představuje pedagogický směr konstruktivismus, který klade důraz na aktivní účast žáka při procesu učení a na využívání žákovských prekonceptů při konstrukci nových znalostí. Dále se práce zabývá lingvistickým pojetím přívlastku a jeho větným vyjádřením a posléze také didaktickým pojetím přívlastku a přívlastkové věty vedlejší. Empirická část diplomové práce představuje výzkumné šetření, jež probíhalo formou polostrukturovaných rozhovorů s žáky 4. až 8. ročníku nad úlohami vytvořenými speciálně pro účel tohoto šetření. Tato část se nejprve zabývá metodologií a cíli výzkumného šetření, poté představuje popis průběhu a analýzu výsledků šetření. Výzkum dokazuje, že žáci disponují prekonceptem vedlejším věty přívlastkové, ale dokáží ho uplatnit pouze v určitých situacích. Také z výzkumu vyplývá, že většina žáků vnímá přívlastek a přívlastkovou větu vedlejší jako ekvivalentní. Výzkum dále upozorňuje na interferenci školních znalostí s přirozenými jazykovými schopnostmi žáků. Navrhuje rozšíření výzkumu o kvantitativní analýzu. Interpretace a analýza žákovských prekonceptů...
The diploma thesis focuses on the preconcept of subordinate attributive clauses of primary school pupils. The aim of the work is to analyze and interpret the preconcept of subordinate attributive clauses of pupils of the 4th to 8th grade of primary school. The theoretical part first presents constructivism, which emphasizes the pupil's active participation in the learning process and the use of the pupil's preconceptions in the construction of new knowledge. Furthermore, the work deals with the linguistic concept of the attribute, its sentence formulation as well as the didactic approach to the attribute and attributive subordinate clause. The empirical part represents conducted research, which had the form of semi-structured interviews with 4th to 8th grade pupils on exercises designed specifically for the purpose of this study. The section first deals with the methodology and objectives, then presents a description of the process and an analysis of the results. The research proves that pupils have a preconcept of the subordinate attributive clause. However, they can only apply it in certain situations. The research also suggests that a majority of pupils perceive the attribute and the subordinate attributive clause as equivalent. The research also indicates attention to the interference of school...