Historie matematiky v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ
History of Mathematics at subject matter of Maths at Primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189443Identifikátory
SIS: 131403
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Historie matematiky, historie čísel, historie geometrie, abakus, Pythagoras, Fibonacci, matematika 1. stupně ZŠ, didaktické materiályKlíčová slova (anglicky)
History of mathematics, history of numbers, history of geometry, abacus, Pythagoras, Fibonacci, 1st grade primary school mathematics, didactic materials ABSTRAKT Diplomová práce je zaměřená na historii matematiky a na možnosti jejího zařazení do výuky matematiky na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo vytvořit a sestavit soubor didaktických materiálů na základě východisek, která vyplývají z teoretické části. Bylo navrženo 6 tematických oblastí z historie matematiky a 20 konkrétních didaktických scénářů a aktivit s doplňujícím materiálem k přímému použití ve výuce včetně teoretické části pro učitele. Vhodnost didaktických materiálů byla ověřována na 34 školách z celé České republiky. Na základě analýzy reflexí z vyučování byla posouzena nosnost vybraných historických témat a byly navrženy úpravy didaktických materiálů. KLÍČOVÁ SLOVA Historie matematiky; historie čísel; historie geometrie; abakus; Pythagoras; Fibonacci; matematika 1. stupně ZŠ; didaktické materiály.
ABSTRACT The diploma thesis is focused on the history of mathematics and the possibility of its inclusion in the teaching of mathematics at the 1st grade of elementary school. The goal was to compile a set of didactic materials based on the starting points that result from the theoretical part. 6 thematic areas from the history of mathematics and 20 specific didactic scenarios and activities with additional material for direct use in teaching, including a theoretical part for teachers, were proposed. The suitability of didactic materials was verified at 34 schools from all over the Czech Republic. Based on the analysis of reflections from teaching, the loadability of selected historical topics was assessed and modifications of didactic materials were proposed. KEYWORDS History of mathematics; history of numbers; history of geometry; abacus; Pythagoras; Fibonacci; 1st grade primary school mathematics; didactic materials.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Využití historie první světové války v médiu počítačových her
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠindelář, Jakub (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Datum obhajoby: 18. 6. 2018Práce je komparativní případovou studií, která aplikuje typologii využití historie S. A. Metzgera a R. J. Paxtona na počítačových hrách Battlefield 1 a Valiant Hearts s tematikou první světové války. Cílem práce je hry ... -
Duchové dějiny v kontextu české a evropské historiografie 19. a 20. století
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČtvrtník, Mikuláš (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 9. 12. 2015Základní tematický rámec a východisko dizertační práce představuje historiografický směr duchových dějin, jak se rozvíjel zejména v německém prostředí pod pojmem Geistesgeschichte, v české historiografii pak jako duchové ... -
The late socialist Czechoslovak ethnography and folklore studies and its influence on the Czech tradition of sociocultural anthropology after 1989
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBalaš, Nikola (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2020)Datum obhajoby: 2. 12. 2020Předkládaná práce se snaží prozkoumat československou etnografii a folkloristiku v období pozdního socialismu a poskytnout tím základ pro pochopení postsocialistické transformace etnografie v antropologii a etnologii. ...