Poetika tanga. Etnografie pražských milong
The poetics of tango: Ethnography of Prague milongas
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189457Identifikátory
SIS: 215789
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Lorenz - Meyer, Dagmar
Oponent práce
Stavělová, Daniela
Pavlicová, Martina
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
antropologie, poetika tance, pražské milongy, translokální fenomén tanga, motiv "setkání", soundscapeKlíčová slova (anglicky)
anthropology, poetics of dance, Prague milongas, translocal phenomenon of tango, motif of the "meeting", soundscapePředmětem předkládané disertační práce je poetika soudobých pražských milong (večírků tanga) v jejich provázanosti s translokálním fenoménem tango argentino. Vztahy mezi globálním a pražským tangem jsou sledovány v perspektivě motivu "setkání" (Bachtin 1975). Při zkoumání proměnlivého života pražské komunity tanga je používána koncepce soundscape (Shelemay 2006). Popisy tanečních interakcí zdůrazňují kvalitativní aspekty pohybu (Novack 1990; Sklar 2001). Mezitím reflexivní přístup k etnografování pomáhá badatelovi rozlišovat své subjektivní dojmy a dojmy aktérů daného výzkumu. Etnografická studie dochází k závěru, že poetika tanga je poetikou prožitku, a že specifikum omezené rituální techniky (Augé 1999) pražského tanga spočívá ve stejnoměrnosti pravidelných setkání, karnevalové povaze sporadicky konaných větších událostí, aktivnímu osvojení městských lokalit a společné reakci na změny v okolním světě, jež mohou mít jak protestní, tak reflexivní charakter. Klíčová slova: antropologie, poetika tance, pražské milongy, translokální fenomén tanga, motiv "setkání", soundscape.
The poetics of Prague milongas (tango parties) in their interconnectedness with a translocal phenomenon of tango argentino is the object of this Ph.D. thesis. Relationships between global and Prague tango are traced in the perspective of the motif of 'meeting' (Bakhtin 1975), while the concept of soundscape (Shelemay 2006) is used to explore the fluid life of the Prague tango community. Descriptions of dance interactions emphasize qualitative aspects of movement (Novack 1990; Sklar 2001) and a reflexive approach to ethnography helps to distinguish between the researcher's subjective impressions and the impressions of the actors of this research. The ethnographic study concludes that the poetics of the tango is a poetics of experience and that the specificity of the ritual technique (Augé 1999) of Prague tango lies in the measuredness of regular encounters, the carnivalesque nature of sporadic larger events, the active appropriation of urban locations, and the communal response to changes in the surrounding world that can be both protest and reflexive. Key words: anthropology, poetics of dance, Prague milongas, translocal phenomenon of tango, motif of the "meeting", soundscape.