Porozumění myšlence rovnic ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Understanding of idea of equations in grade 4 and 5 in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189472Identifiers
Study Information System: 220770
Collections
- Kvalifikační práce [19338]
Author
Advisor
Referee
Kvaszová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rovnost, propedeutika rovnic, rovnicová situace, izomorfismus, myšlenka rovnic ve slovních úlohách a úlohách pouze zadaných číselně, analýza myšlenkových procesů při řešení rovnicových úloh, evidence zajímavých jevů pro následné doporučení, jak propedeutiku rovnic realizovatKeywords (English)
equality, equation, reeducation, propaedeutics, experiment, textbook seriesDiplomová práce se zabývá tím, jak žáci 4. a 5. ročníku rovnice chápou a řeší. Zkoumá chyby v jejich řešení a navrhuje možnosti reedukace. V teoretické části vysvětluje hlavní pojmy jako rovnost a rovnice. Vyhledává ukotvení problematiky rovnic v RVP a vyhledává úlohy vhodné pro propedeutiku rovnic v učebnicích ze tří nakladatelství pro 1. stupeň základní školy. Experimentální část obsahuje metodologii tvorby před-experimentu a shrnuje důvodu pro vytvoření finálního experimentu. Popisuje žákovská řešení vybraných úloh, vyhledává chyby a snaží se stanovit vhodnou formu reedukace. Klíčová slova: rovnost, rovnice, reedukace, propedeutika, experiment, učebnicové řady
The diploma thesis deals with how 4th and 5th grade students understand and solve equations. It examines errors in their solutions and suggests possibilities for reeducation. In the theoretical part, it explains main concepts such as equality and equation. It seeks to anchor the issue of equations in the RVP and searches for tasks suitable for the propaedeutics of equations in textbooks from three publishers for the 1st stage of primary school. The experimental part contains the methodology of creating a pre-experiment and summarizes the reasons for creating the final experiment. It describes students solutions to selected tasks, searches for errors, and tries to determine a suitable form of reeducation. Key words: equality, equation, reeducation, propaedeutics, experiment, textbook series