Vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ
Pupils' perception of regularities in arithmetic in the 2nd and 3rd grade of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189480Identifikátory
SIS: 250600
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirotková, Darina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
číselné řady, chyba, násobky, porozumění zadání úlohy, pravidelnost a rytmus, reedukace chyby, tabulka, vnímání pravidelnosti, závislostiKlíčová slova (anglicky)
number series, mistake, multiples, understanding the task, regularity and rhythm, re-education of mistake, table, perception of regularity, dependenciesTato diplomová práce zkoumá vnímání pravidelností v aritmetice u žáků 2. a 3. ročníku ZŠ. Teoretická část se zaměřuje především na žákovské prekoncepty (dříve získané zkušenosti s vybraným tématem). Uvádí ukázky úloh z různých řad učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ, které umožňují žákům setkat se s tématem pravidelností a rytmu v průběhu studia. Tato část také vysvětluje pojmy související s tématem - zabývá se chybou, chybnými strategiemi a v návaznosti na prekoncepty také s možnými způsoby reedukace. Výzkumná část cílí na analýzu žákovských řešení získaných v rámci fakultního projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti a efektivita pedagogických intervencí, realizovaného PedF UK za finanční podpory z programu OPVV MŠMT. Cílovou skupinu testování představují žáci 2. a 3. ročníku ZŠ. V této části práce jsou zahrnuty příprava a realizace vlastního experimentu s úlohou, analýza a porovnání výsledků z experimentu s daty získanými v projektu. Ty jsou doplněny o písemné záznamy rozhovorů se žáky a vyučujícími. Porovnání výsledků výzkumu ukazuje, že u žáků dochází ke kognitivnímu posunu, který se projevuje zlepšeným vnímáním pravidelností a hledáním zákonitostí. Dle výsledků vlastního experimentu lze pozorovat také závislost na způsobu zadávání úlohy v různých podmínkách.
This thesis investigates the perception of regularity in arithmetic of pupils in 2nd and 3rd grade of primary school. The theoretical part focuses mainly on pupils' preconceptions (previously acquired experience with the chosen topic). It presents examples of problems from various series of mathematics textbooks for primary school, which allow pupils to encounter the topic of regularities and rhythm in the course of their studies. This section also explains the concepts related to the topic - dealing with error, error strategies and, following the preconcepts, with possible ways of re-teaching. The research part aims to analyse the pupils' solutions obtained within the faculty project Teachers' understanding of the causes of school failure and the effectiveness of pedagogical interventions, implemented by the Pedagogical Faculty of Charles University with financial support from the OPVV programme of the Ministry of Education. The target group of the testing are pupils of the 2nd and 3rd year of primary school. This part of the work includes the preparation and implementation of the actual experiment with the task, analysis and comparison of the results from the experiment with the data obtained in the project. These are supplemented by written records of interviews with pupils and teachers....