Komunikace učitelů 1. stupně ZŠ s rodinami ukrajinských uprchlíků
Communication between primary school teachers and families of Ukrainian refugees
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189554Identifikátory
SIS: 270081
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švamberk Šauerová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žák s odlišným mateřským jazykem, komunikace s rodiči, ukrajinský žák, rodič uprchlík, ukrajinské školstvíKlíčová slova (anglicky)
pupil with different mother tongue, communication with parents, Ukrainian pupil, refugee parent, Ukrainian educationTato diplomová práce se zabývá komunikací pedagogů primárního vzdělávání s rodiči ukrajinských žáků, kteří přišli do České republiky v důsledku válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou. Práce zkoumá a analyzuje zkušenosti konkrétních pedagogů, kteří působí na pražských běžných základních školách, v oblasti komunikace s rodiči žáků. Teoretická část se zaměřuje na koncepci integrace cizinců a související legislativou včetně statistických údajů. Dále představuje organizace, které se zabývají problematikou žáků-cizinců s odlišným mateřským jazykem. Věnuje se sociální komunikaci, jejím formám a komunikačním kanálům mezi učiteli a rodiči žáků. Popisuje překážky v komunikaci, jako jsou jazyková bariéra, odlišné kulturní prostředí, traumata způsobená válkou nebo nedostatečná komunikační vybavenost učitelů. Zabývá se konkrétními odlišnostmi ukrajinského vzdělávacího systému a představuje Strategii 2030+, která má za cíl modernizovat školství a zlepšit připravenost pedagogů na budoucí výzvy. Empirická část popisuje použité metody výzkumného šetření, prezentuje konkrétní citace z rozhovorů s respondenty, které poskytují hlubší pohled do jejich zkušeností a postojů a hledá odpovědi na výzkumnou otázku: Jaké faktory ovlivnily budování efektivní komunikace mezi pedagogy a ukrajinskými rodiči? Na základě...
This thesis deals with communication between primary education teachers and parents of Ukrainian pupils who came to the Czech Republic as a result of the war conflict between Russia and Ukraine. The thesis examines and analyses the experiences of specific teachers working in Prague mainstream primary schools in the field of communication with parents of pupils. The theoretical part focuses on the concept of integration of foreigners and related legislation, including statistical data. It also introduces organisations dealing with the issue of foreign pupils with a different mother tongue. It focuses on social communication, its forms and communication channels between teachers and parents of pupils. It describes obstacles to communication, such as language barriers, different cultural backgrounds, traumas caused by war and teachers' lack of communication skills. It discusses specific differences in the Ukrainian education system and presents the 2030+ Strategy, which aims to modernize the education system and improve teachers' readiness for future challenges. The empirical section describes the research methods used, presents specific quotes from interviews with respondents that provide deeper insights into their experiences and attitudes, and seeks answers to the research question: What factors...