Odklady školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností
Deferring compulsory school attendance in the context of literacy skills
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189573Identifikátory
SIS: 269883
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kučerová, Olga
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
odklady povinné školní docházky, školní zralost, gramotnostní dovednosti, základní škola, diagnostický nástroj PorTexKlíčová slova (anglicky)
deferrals of compulsory schooling, school maturity, literacy skills, primary school, PorTex assesmentDiplomová práce se zaměřuje na problematikou odkladů školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností v České republice. Teoretická část je strukturována do 3 kapitol. V první kapitole je diskutovány pojmy jako školní zralost a připravenost. Druhá kapitola poskytuje přehled a shrnutí dosavadních poznatků o odkladech školní docházky. Obsahem třetí kapitolyje vymezení gramotnostníchdovedností a představení diagnostickéhonástroje PorTex spolu s 7 testy a dotazníkem z testové baterie, prostřednictvím nichž byla sesbírána data pro výzkum. V praktické části je prezentována metodologie kvantitativního výzkumu samotné výzkumné šetření. Výzkumný soubor tvoří žáci z 2., 3. a 5. ročník 1. stupně základní školy, rozdělení do 2 skupin: děti s odkladem školní docházky a bez odkladu školní docházky. Analýza dat byla realizována ve dvou fázích. Získané výsledky naznačují, že rozdíly mezi skupinami byly prokázány pouze v 3 testech a v několika dílčích oblastech vybraných testů. KLÍČOVÁ SLOVA odklady povinné školní docházky, školní zralost, gramotnostní dovednosti, základní škola, diagnostický nástroj PorTex
The thesis focuses on the issue of school deferment in the context of literacy skills in the Czech Republic. The theoretical part is structured in 3 chapters. The first chapter discusses concepts such as school maturity and readiness. The second chapter provides an overview and summary of the existingknowledge on school deferrals.The content of the third chapter is a definitionof literacyskills and an introductionto the PorTex diagnostic tool along with the 7 tests and the test battery questionnaire through which data for the research was collected. In the practical section, the quantitative research methodology of the research itself is presented. The research population consists of pupils from the 2nd, 3rd and 5th grades of primary school, divided into 2 groups: children with and without school deferment. Data analysis was carried out in two phases. The results obtained indicate that differences between the groups were demonstrated only in 3 tests and in several subareas of the selected tests. KEYWORDS deferrals of compulsory schooling, school maturity, literacy skills, primary school, PorTex assesment