Záznamy z četby na 1. stupni ZŠ: akční výzkum
Personal Notes on Reading in Primary Education action research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189585Identifikátory
SIS: 264432
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
záznamy z četby, čtenářská gramotnost, literární výchova, primární vzdělávání, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
Personal Notes on Reading, reading literacy, literary education, primary education, action researchPředkládaná diplomová práce se zaměřuje na využití záznamů z četby na 1. stupni základní školy v hodinách českého jazyka a literatury při realizaci čtenářských lekcí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Hlavním cílem teoretické části je vymezit základní pojmy, které souvisí s tématem, tj. čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářství, motivace ke čtení, čtenářský deník, povinná četba a záznamy z četby. V teoretické části jsou popsány konkrétně ty záznamy z četby, které jsou využívány v praktické části práce, tj. plakát, dopis postavě, grafické organizéry, otázky, podvojný deník. Praktická část byla designována jako akční výzkum, kdy byly navrženy a následně odučeny čtenářské lekce ve 4. ročníku základní školy, v období říjen až prosinec, ve kterých byly využity rozmanité záznamy z četby. Dohromady bylo realizováno sedm čtenářských lekcí, z toho poslední, sedmá, lekce sloužila jako lekce reflektivní. Výstupem z každé čtenářské lekce byl pracovní list společně se záznamem z četby. Na základě realizovaných lekcí bylo zjišťováno, jaké záznamy z četby vyhovují různým typům žáků; jaké záznamy z četby žáci hodnotili jako podnětné a proč, jak žáci své myšlenky a postoje k přečteným knihám do záznamů formulovali, jakým způsobem je odůvodňovali a zda jsou schopni o nich hovořit. Použitými...
The present thesis focuses on the use of reading records in the Czech language and literature lessons at the first level of primary school in the implementation of reading lessons. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The main aim of the theoretical part is to define the basic concepts related to the topis, i.e. literacy, development of reading, motivation to read, reading diary, compulsory reading and reading records. The theoretical part describes specifically those reading records that are used in the practical part of the work, i.e. poster, letter to a character, graphic organizers, questions, double diary. The practical part was designed as an action research where reading lessons were designed and then taught in Year 4 of primary school, between October and December, in which a variety of reading records were used. A total of seven reading lessons were implemented, with the last, seventh, lesson serving as a reflective lesson. The output of each reading lesson was a worksheet along with the reading record. Based on the implemented lessons, it was investigated which reading records situ different types of pupils; which reading records pupils found stimulating and why; how pupils formulatd their thoughts and attitudes towards the books they read in the records, how they...