Užité umění x objekt
Applied art x object
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189624Identifiers
Study Information System: 256651
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Tsikoliya, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
objekt, užité umění, keramika, světelný design, ready-made, forma a funkceKeywords (English)
object, applied art, ceramics, lightning design, ready-made, form and functionBakalářská práce se v teoretické části zaměřuje na rozlišnosti mezi užitým uměním a objektem, jejich prolínání, spolupráci, ale i konkurenci mezi nimi. Nastiňuje, jaké všechny aspekty ovlivňují tuto hranici, která se může v rámci rozlišných kontextů rychle měnit a uvádí úhly pohledu, ze kterých ji je možné nazírat. Zkoumá historický vývoj užitého umění, designu a keramiky a porovnává jeho roli v uměleckých objektech. Představuje zásadní autory a přístupy význačných designérů a umělců. Praktická část je věnována spojení autorské keramiky se skleněnou lampou Štěpána Taberyho. Jedná se o sérii netradičního propojení narušené lampy s keramickými objekty, která postupně přechází od užité tvorby až k úplnému přetvoření základního charakteru svítidla. Každá verze může být zasazena do rozlišného prostředí, čímž je podpořena myšlenka zásadnosti prezentace a postprodukce objektu. Na vzniklé škále je demonstrována pomyslná hranice mezi světem designu a umění. V didaktické části je vytvořen návrh polostrukturovaného hloubkového dotazníku mapujícího zkušenosti žáků s oblastí výuky a vedení výtvarné výchovy na základní škole a v nižších ročnících gymnázia zaměřený na její praktické využití v pracovním životě s důrazem na design. Dále je popsána role tohoto předmětu a potenciál výuky, která by rozvíjela designové...
In the theoretical part the bachelor thesis focuses on differences between applied art and object, their interplay, collaboration, but also competition between them. It outlines all aspects influencingthis boundary, whichcanquicklychange withinvarious contexts, and provides perspectives from which it can be viewed. It examines the historical development of applied art, design, and ceramics and compares their roles in artistic objects. It introduces significant authors and approaches of prominent designers, and artists. The practical part is devoted to the connection of authorial ceramic objects with Štěpán Tabery's glass lamp. It is a series of unconventional connections of disrupted lamp with ceramic objects, gradually transitioning from applied creation to a complete transformation of the original character of the lightning. Each version can be placed in a different environment supporting the idea of the power of presentation and post- production of the object. The resulting scale demonstrates the imaginary boundary between the world of design and art. In the didactic part, a draft of a semi-structured in- depth questionnaire mapping pupils' experiences with the area of teaching and conducting art education at primary school and in the lower grades of grammar school is created, focused on its...