Plánování budoucnosti v rodinách s dítětem s mentálním postižením
Planning of future in families with a child with intellectual disability
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189708Identifiers
Study Information System: 265264
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Němec, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodina, plánování budoucnosti, mentální postižení, rodič, sourozenec, rozhovor, představy o budoucnosti, dítě s mentálním postižením, vztahy v rodině, komunikaceKeywords (English)
family, future planning, mental disability, parent, sibling, interview, future expectations, child with intellectual disability, family relationships, communicationTato práce se zabývá problematikou plánování budoucnosti v rodinách s dítětem s mentálním postižením. V teoretické části je vymezena definice rodiny, specifika rodiny s dítětem s mentálním postižením, sociální služby pro dospělé lidi s mentálním postižením a specifika plánování budoucnosti lidí s mentálním postižením. V rámci praktické část bakalářské práce je vymezena metodologie zvoleného přístupu a interpretovány výsledky výzkumného šetření. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem přistupují v rodinách s dítětem s mentálním postižením k plánování budoucnosti. Zvolenou metodou výzkumu je polostrukturovaný rozhovor s deseti respondenty. Výpovědi rodičů a sourozenců dětí s mentálním postižením poskytly náhled do přístupu a plánování budoucnosti, obtížích s tímto tématem spojených a jedinečných příběhů jednotlivých rodin.
This work deals with the issue of future planning in families with a child with mental disabilities. The theoretical part outlines the definition of a family, the specifics of families with a child with mental disabilities, social services for adults with mental disabilities, and the specifics of future planning for people with mental disabilities. Within the practical part of the bachelor thesis, the methodology of the chosen approach is defined, and the results of the research survey are interpreted. The aim of the work is to find out how families with a child with mental disabilities approach future planning. The chosen research method is semi- structured interviews with ten respondents. The testimonies of parents and siblings of children with mental disabilities provided insight into the approach to future planning, the difficulties associated with this topic, and the unique stories of individual families.