Výchova jako problém u Radima Palouše
Education as a problem in Radim Palouš
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189712Identifikátory
SIS: 247544
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelcová, Naděžda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
28. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Radim Palouš, filosofie výchovy, škola, celek, odpovědnost, fenomenologieKlíčová slova (anglicky)
Radim Palouš, philosophy of education, school, whole, responsibility, phenomenologyHlavním tématem práce je promýšlení specifického smyslu výchovy a vzdělávání ve filosofii Radima Palouše. Z této základní problematiky specifičnosti výchovy jako přivádění k rozumění celku (řádu) světa u Palouše budeme dále explikovat klíčové motivy. Mezi tyto motivy patří především existence člověka jako bytosti od-povědné za celek světa a ostatních lidí. Dále problém školy jako specifické temporální situace překračující každodenní shon (ascholia) a provoz, zkrátka kvaltování, a scholé jako svobody k sobě, která se rozvíjí ve schopnosti dialogického se-tkávání se sebou i s druhými. Tato základní půda bude konkretizována též v dějinné dimenzi propojováním pro Palouše důležitých myslitelů (především Sokrates, Komenský, Patočka).
The main theme of the thesis is the reflection on the specific meaning of education in the philosophy of Radim Palouš. From this basic issue of the specificity of education as bringing to the understanding of the whole (order) world in Palouš we will further explicate the key motives. These motives include, first of all, the existence of man as a being de- responsible for the totality of the world and other people. Furthermore, the problem of the school as a specific temporal situation that transcends the everyday hustle and bustle (ascholia) and traffic, in short, qualia, and the schola as a freedom to oneself that develops in the capacity for dialogical encounter with oneself and with others. This basic ground will also be concretized in the historical dimension by connecting important thinkers for Palouš (especially Socrates, Comenius, Patočka).