Zkoumání kognitivních schopností u dětí v zařízeních náhradní výchovné péče
Investigation of cognitive abilities in children in substitute educational care facilities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189849Identifikátory
SIS: 266712
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
29. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kognitivní schopnosti, zařízení náhradní výchovné péče, Test kognitivních schopností - TKSKlíčová slova (anglicky)
cognitive abilities, facilities for substitute educational care, Test of cognitive abilities - TKSZkoumání kognitivních schopností u dětí v zařízeních náhradní výchovné péče Bakalářská práce se věnuje tématu kognitivních schopností u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Teoretická část se zabývá problematickou ústavní výchovy a oblastí kognitivních funkcí ve vztahu k vybrané skupině respondentů. Praktickou část tvoří výsledky verbální baterie standardizovaného Testu kognitivních schopností - TKS (Thorndike & Hagen, 1998). Verbální baterie tohoto testu se zaměřuje a klasifikuje slovní zásobu, schopnost sestavování vět, klade důraz na schopnost dětí uvažovat slovy a slovními spojeními a používat slova v daném kontextu. Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v uvedené oblasti kognitivních schopností u vybraných skupin respondentů ve věku 12 - 18 let. Součástí práce je diskuse zjištěných skutečností, formulace obecněji platných závěrů a doporučení pro praxi speciální pedagogiky.
Investigation of cognitive abelities in children in substitute educational care facilities The bachelor's thesis is devoted to the topic of cognitive abilities in children in school facilities for the performance of institutional and protective education. The theoretical part deals with the issue of institutional education and the area of cognitive functions in relation to the selected group of respondents. The practical part consists of the results of the verbal battery of the standardized Test of Cognitive Abilities - TKS (Thorndike & Hagen, 1998). The verbal battery of this test focuses and classifies vocabulary, the ability to construct sentences, emphasizes children's ability to think in words and phrases, and use words in a given context. The aim of the research investigation is to determine, find and compare differences in the mentioned area of cognitive abilities in selected groups of respondents aged 12 - 18 years. Part of the thesis is a discussion of the established facts, the formulation of more generally valid conclusions and recommendations for the practice of special education.