Specifika vedení pracovníků v jiném než v jejich mateřském jazyce
Characteristics of leadership of employees in another language than their native
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/18990/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18990Identifiers
Study Information System: 68578
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
26. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce Specifika vedení pracovníků v jiném než jejich mateřském jazyce se zabývá problematikou vedení nerodilých mluvčích. Zamýšlí se zejména nad důležitostí poznání kulturních odlišností, jejich chápáním a respektováním. Zkoumána je také osobnost manažera vedoucího multikulturní tým, zejména z hlediska jeho požadovaných vlastností a schopností pro efektivní vedení zahraničních pracovníků. Praktickou část tvoří analýza terénního výzkumu, který jsem prováděl formou zúčastněného pozorování na amerických a kanadských pracovištích v letech 2005 a 2007. Jeho cílem bylo detailně popsat postoje, zvyky a mechanismy, které vědomě či nevědomě zastávají a používají tamní manažeři při vedení multikulturních týmů.
Graduation thesis Characteristics of leadership of employees in another language than their native focuses on the questions of leadership of non native speakers. It proposes special importance of understanding cultural diversity, comprehension and compliance with this diversity. The personality of a manager who leads cross cultural teams is also researched, primarily concerning the characteristic and capabilities which are required for an effective leadership of non native workers. The practical part is related to the analysis of a field research which I conducted by the technique of participating observation at US and Canadian workplaces in 2005 and 2007. The goal of my research was to describe in detail attitudes, habits and mechanisms to which native speakers adhere to, consciously or unconsciously, when leading cross cultural teams.