Vzdělanostní struktura obyvatelstva Česka v postsocialistickém období: prostorové vzorce a genderové rozdíly
Educational structure of the Czech population in the post-socialist period: spatial patterns and gender differences
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189913Identifiers
Study Information System: 267581
Collections
- Kvalifikační práce [20301]
Author
Advisor
Referee
Korčák, Matěj
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography and Cartography
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělání, úroveň vzdělanosti, územní diferenciace, genderové nerovnosti, postsocialistický vývoj, ČeskoKeywords (English)
education, educational level, spatial differentiation, gender inequalities, post-socialist development, CzechiaBakalářská práce se zabývá hodnocením úrovně vzdělanosti v Česku a jejím vývojem v postsocialistickém období. Cílem práce bylo popsat a vysvětlit rozdíly v úrovni vzdělání a jejich vývoj na různých řádovostních úrovních v Česku s důrazem na odlišnosti podle genderu. Analýzy byly realizovány na měřítkových úrovních evropských států, celého Česka a na závěr českých mikroregionů SO ORP. K zodpovězení výzkumných otázek práce byla použita kvantitativní analýza sekundárních dat. Úroveň vzdělanosti a stav genderových nerovností Česka byly v evropském kontextu zhodnoceny jako podprůměrné. Výzkumem byl zjištěn nárůst úrovně vzdělanosti a obrat v genderové nerovnosti ve vzdělání české společnost. Kartografickou analýzou byly vymezeny prostorové shluky úrovně vzdělanosti. Nejvýraznější prostorové rozdíly byly zjištěny mezi socioekonomicky vyspělými jádrovými a suburbánními regiony a zaostávajícími, polohově a socioekonomicky znevýhodněnými oblastmi. Klíčová slova: vzdělání, úroveň vzdělanosti, územní diferenciace, genderové nerovnosti, postsocialistický vývoj, Česko
This bachelor thesis focuses on the evaluation of the level of education in Czechia and its development in the post-socialist period. The aim of the thesis was to describe and explain the differences in the level of education and their development at different levels in Czechia, with an emphasis on gender differences. The analyses were carried out at three territorial levels - European countries, Czechia, and Czech micro-regions (administrative districts of municipalities with extended powers). Quantitative analysis of secondary data was used to answer the research questions of the thesis. In the European context, the level of education and the state of gender inequalities in Czechia were assessed as below average. The research found an increase in the level of education and a reversal of gender gap in education in Czechia. Spatial clusters of educational attainment were defined by cartographic analysis. The most significant spatial differences were found between socio-economically developed core and suburban regions and weaker, socio-economically disadvantaged peripheral areas. Key words: education, educational level, spatial differentiation, gender inequalities, post- socialist development, Czechia