Zhodnocení potenciálu krajiny Novohradských hor pro terénní výuku geografie
Analysis of the landscape potential of the Novohradské Hory for field teaching of geography
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189947Identifiers
Study Information System: 266771
Collections
- Kvalifikační práce [20301]
Author
Advisor
Referee
Bartoš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education - History for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
31. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Terénní výuka, krajinná interpretace, "sense of place", lokality vhodné pro výukuKeywords (English)
Field education, landscape interpretation, "sense of place", locations suitable for teachingPráce zkoumá potenciál Novohradských hor k terénní výuce geografie a lokality, ve kterých by bylo vhodné demonstrovat vybrané geografické jevy a procesy. V teoretické části se nejdříve zabývá tématem krajinné interpretace a konceptu "sense of place". Následuje literární rešerše, která zpracovává obecnou charakteristiku Novohradských hor. Na základě charakteristiky jsou vybrány hlavní fenomény tohoto území, podle kterých jsou následně vybrány lokality vhodné k výuce. Cílem je zhodnotit, jaký má oblast potenciál k provádění terénní výuky.
The study examines the potential of the Novohradské Mountains for field geography education and identifies sites suitable for demonstrating selected geographical phenomena and processes. In the theoretical part, it first addresses the theme of landscape interpretation and the concept of "sense of place". This is followed by a literature review that processes the general characteristics of the Novohradské Mountains. Based on these characteristics, the main phenomena of the area are selected, based on which suitable locations for teaching are subsequently chosen. The aim is to assess the potential of the area for conducting field education.