Schellingova metafyzika přírody
habilitation thesis
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190305Identifiers
ISBN: 978-80-7465-277-6
Collections
- Habilitační práce [62]
Author
Referee
Démuth, Andrej
Hill, James
Mácha, Jakub
Author's Affiliation
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filozofie a religionistiky
Faculty / Institute
Filozofická fakulta
Discipline
Filozofie
Date of defense
18. 4. 2024
Publisher
Pavel MervartLanguage
Czech
Grade
Information unavailable
Práce se zabývá vrcholnou podobou Schellingovy filozofie přírody, jak ji podal ve Würzburgských přednáškách z roku 1804. Inspirován Spinozovou ontologií, rozvíjí Schelling nejprve svůj koncept obecné ontologie, jejíž výchozí bod tvoří pojem absolutní substance. Absolutnost této substance tkví v jejím monismu. Existuje jen jedna substance. Schelling ji definuje jako věčné poznání vlastní identity, jež je ovšem interně členěná na subjektivní (afirmující) a objektivní (afirmovaný) moment. Význam tohoto konceptu z hlediska filozofie přírody spočívá v tom, že vše, co je, vykazuje tuto základní strukturu vztahu subjektivního a objektivního momentu myšleného však vždy v identitě, tj. v jednotě celku. Tyto dva momenty charakterizuje Schelling na základě provedených navazujících úvah jako moment světla a moment tíže a označuje je jako dva atributy substance. Tím se mu následně daří integrovat do filozofie přírody moment vědomí (světelný atribut) a moment tělesnosti (atribut tíže), jež mu následně slouží pro výklad dle mého soudu stěžejního pojmu jeho celé filosofie přírody, pojmu organismu. Byť lze za Schellingova předchůdce v tomto kontextu považovat Leibnize s jho koncepcí monadologie, byl Schelling prvním filosofem přírody, který učinil pojem organismu ústředním pojmem filosofického výkladu přírody. To činí Schellingovu koncepci moderní. Proto je pojmu organismu věnována v práci značná část pozornosti, byť Schellingův přímý či nepřímý vliv na rozvoj koncepcí organismu v 19. a 20. stolení nemohl být učiněn předmětem analýz. Schellingova koncepce je v úvodu a závěru práce zasazena do kontextu vyrovnání se stále ještě dominujícím paradigmatem mechanisticko-kauzálního a účelově ekonomizujícího nahlížení na přírodu, jež ústí ve stále vážnější globální problémy a k němuž by Schellingova koncepce mohla nabídnout alternativu.