Počátky států a křesťanství v raně středověké střední Evropě: Archeologie – historie – sociální modely
habilitation thesis
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190310Identifiers
Collections
- Habilitační práce [62]
Author
Referee
Kouřil, Pavel
Wihoda, Martin
Matla, Marzena
Author's Affiliation
Univezita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro archeologii
Faculty / Institute
Filozofická fakulta
Discipline
Archeologie
Date of defense
18. 1. 2024
Language
Czech
Grade
Information unavailable
Vybrané studie věnované různým aspektům raně středověkých států ve střední Evropě vytváří tři tematické okruhy:
(I) První tři texty jsou zaměřeny na analýzu socioekonomických struktur a dynamiku proměn raně středověkých společností na našem území v širším srovnávacím kontextu. (1) První studie se pokouší na základě archeologických a písemných pramenů a kulturně-antropologických konceptů uchopit základní principy „fungování“ Velké Moravy. Na základě toho nabízí také novou interpretaci příčin jejího zániku. (2) V pozadí vzniku druhého textu stála otázka, jaký vliv měla Velká Morava na podobu vznikajícího českého přemyslovského knížectví. Analyzuje tedy fenomén kulturní změny a model „států středoevropského typu“. (3) Nejrozsáhlejší text celé práce je věnován diachronnímu vývoji v jádru Čech od 6. do počátku 13. století. Jedním z hlavních témat je složitá proměna nevelkého zárodečného politického teritoria prvních Přemyslovců s řadou opevněných center v hospodářské zázemí vrcholně středověké metropole Čech.
(II) Druhý oddíl tematizuje různé aspekty konverze elit a následné christianizace dalších společenských skupin, které šly ruku v ruce s politickou centralizací. (4) Otevírá ho přehledový text, který sumarizuje základní etapy těchto procesů ve střední a východní Evropy a přináší ucelený aktuální bibliografický přehled. (5) Druhý text se soustředí na problém (ne)postihnutelnosti předkřesťanských náboženských systémů v archeologických pramenech a na úvodní etapu přijetí křesťanství v přemyslovských Čechách. Základní principy konverze elit se pokouším srovnat s dalšími evropskými regiony. (6) Poslední kapitola zkoumá dynamiku prosazování křesťanství v běžných agrárních komunitách. Vychází z předpokladu, že hlavní podmínkou christianizace venkova byla dostatečně hustá síť lokálních kostelů zajišťujících dostupnou a pravidelnou duchovní péči.
(III) Třetí oddíl práce je věnován nejnižším příčkám sociálního spektra raně středověkých společenství v Čechách a na Moravě – otroků, nesvobodným, příp. lidem na okraji. (7) První z textů sumarizuje poznatky o socioprávním postavení nesvobodných a jejich proměnách a ekonomickém významu jejich práce. V další části pak podrobuje kritickému rozboru tezi o klíčovém významu „mezinárodního“ obchodu s otroky pro formování raného státu prvních Přemyslovců. (8) Poslední studie nahlíží na problematiku z archeologické perspektivy a analyzuje fenomén pohřbů, které se vymykají převládajícímu kánonu. Na základě jednoduchých statistických analýz dospívá k závěru, že se výrazně vázaly na centrální lokality a pravděpodobně je můžeme spojit především s lidmi vytrženými ze sítě stabilních příbuzenských vazeb.