Komunikační strategie při zvládání agresivního pacienta
Communication strategies in managing an aggressive patient
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190322Identifiers
Study Information System: 235905
Collections
- Kvalifikační práce [1780]
Author
Advisor
Referee
Raudenská, Jaroslava
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
General Nursing
Department
Department of Nursing
Date of defense
5. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Agrese. Klinické rozhodování. Komunikace. Pacient. Urgentní péčeKeywords (English)
Aggressive. Clinical decision - Making. Commutacion. Patient. Urgent careBakalářská práce na téma "Komunikační strategie při zvládání agresivního pacienta" se zaměřuje na problematiku agrese pacientů na odděleních s pohotovostní službou. V teoretické části je proveden exkurz do problematiky, který se v obecné rovině věnuje příčinám agrese a roli komunikace v řešení a prevenci agrese. Empirická část se věnuje vyhodnocení dat získaných formou nestandardizovaného dotazníku na vzorku 102 respondentů z pěti nemocničních zařízení. V rámci vyhodnocení bylo zjištěno, že se s projevem agrese setkává 96 % všech dotázaných, přičemž převažuje verbální agrese, avšak bylo zjištěno také vysoké zastoupení agrese brachiální, a to u 78 % dotázaných. Nejčastějším cílem projevů agrese je sesterský personál. Jako nejčastější příčina agrese byla jednoznačně identifikována intoxikace pacienta, kde byl nejrizikovější látkou alkohol. Výsledky odhalily několik zajímavých zjištění, a to zejména klesající pocit sebejistoty zvládnout fyzicky agresivního pacienta s rostoucím věkem respondentů. Dále výsledky naznačily vyšší zájem účastníků šetření o povinná školení v komunikaci s agresivním pacientem. Součástí práce jsou dále doporučení pro praxi formulovaná na základě výsledků šetření a závěrečné shrnutí.
The bachelor thesis on the topic "Communication strategies in coping with an aggressive patient" focuses on the issue of patient aggression in emergency departments. In the theoretical part, there is an excursion into the issue, which generally deals with the causes of aggression and the role of communication in solving and preventing aggression. The empirical part is devoted to the evaluation of data obtained in the form of a non-standardized questionnaire on a sample of 102 respondents from five hospital facilities. The evaluation found that 96% of all respondents encounter a manifestation of aggression, with verbal aggression predominating, but a high proportion of brachial aggression was also found. Brachial aggression is reported by 78% of respondents. The most common target of aggression is nursing staff. The most common cause of aggression was clearly identified as intoxication of the patient, where alcohol was the riskiest substance. The results revealed several interesting findings, especially the declining sense of self-confidence to handle a physically aggressive patient with increasing age of the respondents. Furthermore, the results indicated a higher interest of the survey participants in mandatory training in communication with an aggressive patient. The thesis also includes...