(Ne)využívání učebnic ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání.
(Non-)use of textbook in the geography lessons at lower secondary education.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190466Identifiers
Study Information System: 254161
Collections
- Kvalifikační práce [20106]
Author
Advisor
Referee
Marada, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools - Teacher Education of History for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
7. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učebnice zeměpisu, využívání učebnic, didaktické pomůcky, výuka geografieKeywords (English)
geography textbooks, use of textbooks, didactic aids, geography educationPředkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...
This master's thesis addresses the issue of using geography textbooks by Czech teachers at the lower secondary education level. The uniqueness of this work lies in its focus on the specific aspects of teachers' approaches to textbooks, a topic that has not been explored in the Czech educational context. Given the variety of possibilities for working with textbooks, the main goal of this work is to identify the key features of textbooks that lead to teachers' decisions not to use them. One of the subsidiary goals is to perform an analysis of geographical topics in relation to the extent of textbook use in teaching. To fulfill these goals, semi-structured interviews were conducted with 25 geography teachers at the lower secondary education level. The interview scenario was based on the professional literature directly related to the topic. All interviews were subsequently transcribed and open coding of respondents' answers was conducted. The card sorting method was incorporated into the interviews, through which the most important functions and selection criteria for textbooks were evaluated by statistical methods. Subsequent analysis found that the method and extent of textbook use depend on the teacher's concept of teaching. It emerged that teachers consider the ability to present information to be...