Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Psychomotor development of children born after intrauterine intervention for monochorionic twin complication.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190501Identifikátory
SIS: 261206
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Děchtěrenko, Filip
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
29. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Psychomotorický vývoj|batolecí období|monochoriální dvojčata|syndrom feto-fetální transfuzeKlíčová slova (anglicky)
Psychomotor development|toddler|monochorionic twins|twin-to-twin transfusion syndromeDiplomová práce se věnuje problematice psychomotorického vývoje dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat. Cílem empirické části je zjistit, a) zda se 24měsíční děti narozené po syndromu feto-fetální transfuze (TTTS) vyvíjejí v jednotlivých oblastech v rámci normy, b) zda je jejich vývoj napříč doménami rovnoměrný a c) pomocí exploratorní analýzy zjistit případné prediktory jejich psychomotorického vývoje. V této retrospektivní kohortové studii byla použita data 24 dětí z klinických vyšetření Ústavu pro péči o matku a dítě, která byla získána administrací 3. revize škál Bayleyové. Výsledky statistických analýz naznačují, že je vývoj těchto dětí opožděný pouze v oblasti řeči, v níž zároveň skórovaly signifikantně níže než v ostatních doménách. Byl nalezen signifikantní negativní vztah mezi počtem živě narozených plodů, gestačním týdnem intervence a výkonem v oblasti expresivní řeči a hrubé motoriky. Signifikantním prediktorem hrubé motoriky se záporným efektem je i stádium TTTS. Celkově vysvětlují testované modely významný podíl variance v jednotlivých doménách vývoje, a to 21 až 65 %, pokud není brána v potaz proměnná matky, a 74 až 99 %, pokud je zohledněna. Výsledky výzkumu poukazují na důležitost klinicko- psychologického sledování těchto dětí s případnou...
This thesis concerns psychomotor development of children born after intrauterine intervention for the complication of monochorionic twins. The aim of its empirical part is to examine a) if the development of 24-month-old children born after twin-to-twin transfusion syndrome (TTTS) is within norms in individual domains, b) if it is even across individual domains and c) to find eventual predictors of their psychomotor development. In this retrospective cohort study, we used clinical data of 24 children which were gathered using Bayley Scales of Infant and Toddler Development - third revision in Ústav pro péči o matku a dítě. The results of statistical analyses imply that the development of these children is delayed only in the domain of language, in which they also scored significantly lower than in the other domains. A significant negative relationship was found between the number of surviving fetuses, gestational week of intervention and scores in expressive language and gross motor. A significant predictor of gross motor with a negative effect is TTTS stage as well. Overall, the tested models explain substantial proportion of variance: 21 to 65% if the variable of mother is not considered and 74 to 99% if it is considered. Results of this study illustrate the importance of clinical follow-up of...