Tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí a testování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku
The design and construction of aids for the development of sensory functions and testing their usability in preschool children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190660Identifikátory
SIS: 256551
Kolekce
- Kvalifikační práce [4504]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Kateřina
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Ergoterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
10. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
senzorický vývoj, senzorická integrace, senzorické hračky, pediatrie, předškolní věk, hipoterapieKlíčová slova (anglicky)
sensory development, sensory integration, sensory toys, pediatrics, preschool age, hippotherapyBAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bernadeta Looney Vedoucí práce: MUDr. Markéta Janatová Konzultant práce: Bc. Monika Šťastná Kohoutová Název bakalářské práce: Tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí a testování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku Abstrakt bakalářské práce: Cílem této bakalářské práce je navrhnutí a tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí, a také otestování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku s různými neurovývojovými diagnózami. Teoretická část stručně představuje obor ergoterapie a jeho hlavní cíle v oblasti pediatrie. Dále se zaměřuje na téma hry, shrnuje hlavní teoretické pohledy na hru a objasňuje její roli ve vývoji lidského jedince. Následující podkapitola popisuje hru z pohledu ergoterapeuta, včetně způsobů jejího využití v terapii. Teoretická část se dále věnuje problematice senzorických funkcí. Jsou zde popsány jednotlivé senzorické systémy a jejich role ve vývoji jedince spolu s dysfunkčními projevy. Poté jsou představeny hlavní metody zaměřené na rozvoj senzorického vnímání, které jsou v ergoterapii používány; jedná se především o metodu Senzorické integrace dle Ayres a hiporehabilitace. Praktická část obsahuje navržené a vyrobené senzorické pomůcky, které byly následně testovány v praxi během hipoterapeutických workshopů. V práci jsou...
BACHELOR THESIS ABSTRACT Name, Surname: Bernadeta Looney Thesis Supervisor: MUDr. Markéta Janatová Thesis consultant: Bc. Monika Šťastná Kohoutová Title: The Design and Construction of Aids for the Development of Sensory Functions and Testing Their Usability in Preschool Children Abstract: This thesis focused on the design and creation of aids for the development of sensory functions and then tested their usability in preschool children with various neurodevelopmental diagnoses. The first, theoretical part of the thesis briefly introduces the field of occupational therapy and the main goals of paediatric occupational therapy. It then focuses on the topic of play, summarizing the main theoretical perspectives on play and discussing the role of play in human development. The following subchapter describes play from the perspective of an occupational therapist, including ways of using play in therapy. Next the issue of sensory functions is addressed. The individual sensory systems, their role in individual development, and manifestations of their dysfunction are described. The main methods focused on the development of sensory perception used in occupational therapy are then introduced, primarily the Ayres Sensory Integration method and hippotherapy. In the practical part of the thesis, the design and...