What influences the impact of high-speed railway construction?
Na čem závisí dopady výstavby vysokorychlostních železnic?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190695Identifiers
Study Information System: 259943
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Kúdeľa, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vysokorychlostní dráhy, Shinkansen, Japonsko, Dopad výstavbyKeywords (English)
High-speed railways, Shinkansen, Japan, Construction impactTato práce zkoumá dopad výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na obce v jejich blízkosti a zaměřuje se na heterogenitu těchto dopadů s ohledem na různé charakteristiky těchto dotčených obcí. Soustředí se na linky sítě Shinkansen v Japonsku, které byly postaveny mezi lety 1983 a 2016. Tato práce využívá data na úrovni obcí, získané ze Statistického úřadu Japonska a nově publikovanou metodologii pro kauzální odhad metodou rozdíly v rozdílech se stupňovitým spouštěním projektu. Porovnává obce ležící v blízkosti stanic Shinkansen (ovlivn- ěné výstavbou) s kontrolní skupinou obcí ležících dále od těchto stanic. Studie zjistila signifikantně pozitivní efekty výstavby vysokorychlostních železnic (HSR) na velikost populace, ekonomický výtlak a daňové příjmy v ovlivněných obcích. Bylo zjištěno, že rozdíly v míře dopadu výstavby je možné spojovat s počtem obyvatel ovlivněných obcí. Větší obce zaznamenaly výrazný nárůst průměrných příjmů, zatímco v menších obcích byl dopad výstavby sig- nifikantně menší. Dále bylo zjištěno, že dopad na daňové příjmy byl tažen především chudšími obcemi, zatímco u bohatších obcí byl zaznamenán takřka nulový efekt výstavby. Mezi obcemi, jejichž ekonomika byla zaměřena na služby anebo průmysl, nebyly zaznamenány žádné rozdíly. Klasifikace JEL F12, F21, F23, H25, H71, H87...
This thesis investigates the impact of high-speed rail (HSR) construction on mu- nicipalities in its proximity, focusing on the heterogeneity of these impacts with respect to several municipality characteristics. It focuses on Japan's Shinkansen network lines constructed between 1983 and 2016, using municipality-level data from Statistics Japan and a novel methodology for causal estimation of Difference-in-Difference designs with staggered project launches. It compares municipalities close to Shinkansen stations (impacted by construction) to a control group consisting of municipalities located farther from these stations. The study found significant positive effects of high-speed railway (HSR) construction on population size, economic output, and tax revenue in impacted municipalities. The heterogeneous effects were the most pronounced in the case of municipality size, with larger municipalities seeing substantial increases in per capita income and only marginal impact observed in smaller municipalities where the impact was marginal. Additionally, the impact on tax revenue was mainly driven by lower-income municipalities, while wealthier areas saw no significant change. No differences were noted between service-oriented and industry-oriented municipalities. JEL Classification F12, F21, F23, H25,...