Analýza metod učení čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti aneb učíme se myslet, ne pouze číst
Analysis of reading teaching methods and reading literacy development - learning to think not just to read
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190788Identifiers
Study Information System: 257198
Collections
- Kvalifikační práce [23970]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Myšlení|kognice|čtení|čtenářská gramotnost|funkční gramotnost|metody nácviku čtení|primární čteníKeywords (English)
Thinking|cognition|reading|reading literacy|critical literacy|methods of reading practice|primary readingDiplomová práce je koncipována jako teoretická. Jejím hlavním tématem a cílem je analýza pojmu čtenářské gramotnosti, která je již několik let velmi živým tématem. Jde v ní zejména o zachycení činitelů, které ji ovlivňují a o analýzu metod nácviku primárního čtení a jejich možného vlivu na výsledky testování čtenářské gramotnosti. V této souvislosti se v práci rovněž tématizuje vývoj myšlení a jazyka, a to optikou sociolingvistiky. Dílčí cíl představuje reflexe smyslu mezinárodního testování, kdy jsou mezi sebou porovnávány skupiny žáků z historicky, kulturně, sociálně a ekonomicky odlišných prostředí. Práce chce podpořit důraz na čtenářství již od raného věku.
The diploma thesis is written as a theoretical one. Its main topic and aim are the analysis of the concept of reading literacy, which has been a very lively topic for several years. It is mainly concerned with capturing the factors that influence it and with analysing the methods of primary reading practice and their possible influence on the results of literacy testing. In this context, the development of thought and language is also discussed through the lens of sociolinguistics. A sub-objective is a reflection on the meaning of international testing where groups of pupils from historically, culturally, socially, and economically different backgrounds are compared with each other. The work aims to promote an emphasis on reading from an early age.