Problematika kázně u dětí předškolního věku
Problems of discipline in a preschool age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19090Identifiers
Study Information System: 68526
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce se zabývá problematikou kázně v předškolním věku. Sleduje prostředky a metody, vysvětluje základní pojmy, které se bezprostředně vztahují danému tématu - kázeň, autorita, odměna, trest, hranice, morálka. Dále se zabývá historickým vývojem názorů na mravní výchovu a soustřeďuje se na ty osobnosti, které přinesli nové důrazy ve vývojové linii v otázkách kázně. Druhá část práce, opírající se o rozsáhlé dotazníkové šetření, je zaměřena na to, jak současná generace vnímá kázeň, respekt autoritě, odměňování a trestání. Respondenty jsou rodiče, prarodiče, učitelky MŠ a děti předškolního věku.
The assignment tries to qualify the problems of discipline in a preschool age. It analyzes means and methods, explains the basic concepts such as discipline, authority, reward, punishment, limits and morality which directly relate to the subject. Furthermore it occupies with the historical development of opinions on moral education and focuses on such people who brought new emphasis in the questions of discipline. The second part of the assignment, which is based on a wide questionnaire survey, attempts to clarify how the contemporary generation feels about discipline, respect to authority, rewarding and punishment. The survey was done between parents, grandparents, preschool teachers and preschool children.