Příčiny školní nezralosti
The causes of school immaturity
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19092Identifiers
Study Information System: 68529
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o nejčastějších příčinách školní nezralosti a jejich aspektech. Teoretická část charakterizuje a definuje pojmy spjaté se školní zralostí, jako je zraková a sluchová percepce, motorika, komunikace a matematické představy, a s nimi spojenou problematiku v předškolním období. Zaměřuje se také na legislativu týkající se vstupu dítěte do základní školy. Praktická část analyzuje jednotlivé metody odhalující školní nezralost. Na základě analýzy dětských prací a sumarizace výsledků ověřuje objektivnost vytvořeného testu a zjišťuje nej častější příčiny školní nezralosti. Z pozorování a rozhovoru zjišťuje sociální nezralost. V závěru shrnuje poznatky z jednotlivých metod a dílčích závěrů kapitol.
The thesis deals with the most frequent causes of school immaturity and their aspects. The theoretical part characterises and defines concepts linked with school maturity as the auditory and visual perception, kinetics, communication and mathematical imagination and the adherent problematics of the preschool period. It also focuses on the legislation pertaining the admission of the child to grammar school. The practical part analysis individual methods detecting the school immaturity. On the basis of analysing the childern work and summarisation of its results it is verifying the objectivity of the created test and also investigates the most frequent causes of school immaturity. On the basis of observation and dialogues it traces the social immaturity. The conclusion summarises findings from the individual methods and partial conclusions of the chapters.