Hudba jako životní dráha a budoucí povolání. Narativy studentů hudební konzervatoře
Music as a life course and a future profession: Narratives of music conservatory students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191051Identifikátory
SIS: 261335
Kolekce
- Kvalifikační práce [18158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Procházková, Barbora
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Teorie životních drah, hudební konzervatoř, studenti hudby, profesní ambice, kariérní volby, hudba jako povoláníKlíčová slova (anglicky)
Life course theory, music conservatory, students of music, professional ambitions, choice of career, music as a professionTato bakalářská práce se věnuje životním drahám studentů hudební konzervatoře. Jejím cílem je zjistit, jak se tvoří jejich studijní a profesní ambice v oboru, jež je vnímán na pomezí koníčku, profese a umění. Navazuje na dosavadní bádání v oblasti sociologie vzdělávání a hudby a celkově vychází z teorie životních drah, jež propojuje témata ze zmíněných subdisciplín. Problematiku zkoumá pomocí kvalitativních metod. Na základě biografických polostrukturovaných rozhovorů se studenty Konzervatoře Jaroslava Ježka a následné narativní analýzy pozoruje, jak studenti konstruují své životní dráhy v závislosti na vztahu a přístupu k hudbě. Dále zkoumá vliv blízkého okolí, školního hudebního prostředí i celkových společenských představ o hudebním oboru na utváření jejich vizí o zaměstnání. Společenským kontextem předkládané práce je orientace na výkon, která v současnosti zasahuje různé aspekty profesních identit. Práce se proto věnuje tomu, jak se tlak na výkon, úspěch, uplatnění a výdělek projevuje v hudebním oboru.
This bachelor thesis focuses on the life course of music conservatory students. Its aim is to find out how their educational and professional ambitions are formed in a field that is perceived to be at the intersection of hobby, profession and art. It follows existing research in sociology of education and music and is generally based on the life course theory, which links themes from the mentioned sub-disciplines. It explores the phenomena using qualitative methods. Based on biographical semi-structured interviews with students of the Jaroslav Ježek Conservatory and subsequent narrative analysis, it observes how students construct their life course depending on their relationship and approach to music. It also explores the influence of their vicinity, the environment of music school, and overall societal perceptions of the music field on the formation of their visions of employment. The social context of this thesis is the orientation on performance which nowadays affects various aspects of professional identities. This thesis therefore focuses on how pressure on performance, success, employment, and income manifest in the music field.