Výchova dětí a rodičů v kramářských písních a kázáních doby pobělohorské
The Education of Childern and Parents in The Broadside Ballads and Sermons of The Early Modern Period
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19110Identifiers
Study Information System: 67584
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Havelka, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá otázkami výchovy v kramářských písních a kázáních doby pobělohorské; zkoumá, jakým způsobem je v obou žánrech prezentován ideální vztah mezi rodiči a dětmi, kdo nebo co tyto vztahy narušuje a jaké místo zastává Bůh v celku rodiny a v životech raně novověkých lidí. Práce popisuje shodné a rozdílné přístupy obou žánrů k této látce, a to jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. Studium pramenů a jejich analýza se snaží vystihnout dvě stránky výchovy: jednak to, jak by správná výchova měla probíhat, a za druhé způsob, jakým se autoři písní a kazatelé snaží svými díly vychovávat, tzn. poučit děti (ale i rodiče) o správném jednání; popisuje prostředky, jaké k tomu oba žánry užívají a jejich možný účinek na čtenáře/posluchače. Dalšími dílčími tématy jsou například nejčastější provinění dětí a rodičů s následnými tresty či postavení ženy v rodině v kontextu doby. Prostor je také věnován nejvíce užívaným exemplům a nejfrekventovanějším rétorickým a jazykovým prostředkům, které se v dílech objevují v souvislosti se zmíněným tématem.
The thesis is focused on the questions of education of children and their parents by the broadside ballads and sermons in the time after the battle of "Bílá hora" (after the year 1620). It examines the way in which the ideal relationship of children and parents is presented, by whom or what are the relationships influenced and of what importance is God in the families and lives of the early modern people. The thesis describes the similarities and differences of the stated genres in both content and form. Through study and analysis of sources, the thesis attempts to describe two aspects of education: how the proper education should proceed and how the authors of broadside ballads and sermons try to influence and educate both the children and their parents. It describes the means of both genres and possible influences on the community. Other subjects dealt with in the thesis are: the children's and parents' misdeeds and punishment, women's status, the most common "exempla" (examples provided in sermons) and the most frequent rhetorical and linguistic means appearing in the discussed literary works.