Analýza předškolního vzdělávání romských dětí 2017-2023: Míra účasti, segregace a přípravná třída
Analysis of preschool education of Roma children 2017-2023: Enrolment rate, segregation and so-called preparation year
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/191276/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191276Identifikátory
SIS: 266262
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vinopal, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
14. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání|Romové|sociální znevýhodnění|mateřská škola|přípravná třída|segregaceKlíčová slova (anglicky)
Education|Roma|social disadvantage|preschool|preparation year|segregationDiplomová práce se zábývá temátem predskolního vzdelávání romských detí v Česke republice v období let 2017 áz 2023. Romská populáce je výrázne více sociálne znevýhodnená nez obecná populáce, jedním z projevu znevýhodnení je i nízká vzdelávácí uspesnost. Zvýsování ucásti ná predskolním vzdelávání je zároven jedním z opátrení verejne politiký, ktere bý melo vest k zájisťování rovneho prístupu ke vzdelávání. Táto diplomová práce kvántitátivne ánálýzuje dátový soubor sestávený z více zdroju. Hlávním zdrojem jsou kválifikováne odhádý poctu romských detí á záku v máterských á zákládních skolách á výkonove státisticke výkázý sbíráne Ministerstvem skolství, mládeze á telovýchový. Overuje zjistení dosávádního výzkumu z oblástí chárákteristiký romske populáce, formý á mírý ucásti romských detí ná predskolním vzdelávání á mírý segregáce vzdelávání v máterských skolách. Konstruuje odhád mírý ucásti romských detí ná povinnem predskolním vzdelávání. Hlávní zjistení práce jsou, ze ucást romských detí ná predskolním vzdelávání je výrázne nizsí, nez je tomu u obecne populáce á v cáse se nezmenilá. Romske deti jsou cásteji vzdeláváný v príprávných trídách, celkový pocet detí v príprávných trídách v cáse stoupl. Máterske skolý jsou z hlediská poctu skol s urcitým podílem romských detí mene segregováne nez zákládní...
The thesis deals with the topic of preschool education for Roma children in the Czech Republic in the period 2017 to 2023. The Roma population is significantly more socially disadvantaged than the general population, and one of the signs of this disadvantage is low educational atainment. Increasing participation in pre-school education is one of the public policy measures that should lead to ensuring equal access to education. This thesis quantitatively analyses a dataset compiled from multiple sources. The main sources are qualified estimates of the number of Roma children and pupils in kindergartens and primary schools and performance statistics collected by the Ministry of Education, Youth and Sports. It verifies the findings of existing research in the areas of the characteristics of the Roma population, the form and enrolment rate of Roma children in pre-school education and the extent of segregation of education in kindergartens. It constructs an estimate of the participation rate of Roma children in compulsory pre-school education. The main findings of the paper are that the participation of Roma children in pre-school education is significantly lower than that of the general population and has not changed over time. Roma children are more often educated in so-called preparation year, and...