Využití dramatické výchovy při výuce na ZŠ
Utilization of Dramatic Education in Lessons at Basic Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19128Identifiers
Study Information System: 68876
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Domestic Science
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce podává vhled do historie, teorie i současné praxe dramatické výchovy. Její první část je zaměřena na základní metodické principy, hodnoty, cíle a postupy tvořivé dramatiky. Rozebírá oblast osobnostně - sociálního rozvoje i oblast dramatických her a umění a uvádí obsáhlý seznam metod, technik a strategií vedení, které mají učitelé při výuce dramatické výchovy dispozici. Konkrétní aplikací metod a technik v praxi se zabývá druhá část diplomové práce. Seznamuje se způsobem výuky dramatické výchovy na druhém stupni čtyř pražských základních škol.
The dissertation gives an insight about history, theory and contemporary practice of dramatic education. Part one focuses on basic methodical principles, values, aims and processes in creative dramatics. It analyses both the realms of personal-social development and of dramatic games and arts and it offers a comprehensive list of methods, techniques and strategies of guidance that dramatic education teachers have at their disposal. Part two deals with particular applications of methods and techniques into practice. It shows how dramatic education is taught at four primary schools in Prague.