Postava umělce v románu 40. let 20. století
Character-Artist in 1940's novel
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191339Identifiers
Study Information System: 258900
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Šebek, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
román|modernismus|postava|umění|intermedialita|reflexivnost|ironieKeywords (English)
novel|modernism|character|art|intermediality|reflexivity|irony(česky) Práce analyzuje především dva romány o umění napsané a vydané ve čtyřicátých letech 20. století, Doktora Fausta [1947] Thomase Manna a Hru se skleněnými perlami [1943] Hermanna Hesseho. Ve třech částech je postupně představeno metodologické východisko, prominentně zaměřené na postavu ve vyprávění v jejím hodnotovém rozměru a v podobě umělce, dále intermediální aspekt románů, charakteristický především hudebností a intertextualitou a denotující širší kulturní pole, a reflexivní prvek, který jak typ postavy, tak její kulturní svět zpochybňuje, a tak aktualizuje. Text tedy podává ucelený rozbor způsobů, jak románové texty tematizují umění a jeho roli ve společnosti, což je analyzováno jako historicky podmíněný fenomén "krizové" doby, ale také jako univerzální princip kontinuity kultury.
(in English): The thesis analyses mainly two novels about art written and published in the 1940s, Thomas Mann's Doctor Faustus [1947] and Hermann Hesse's The Glass Bead Game [1943]. In three parts, I gradually present a methodological ground, prominently focused on the character in the narrative considering its dimension of values and in the form of the artist; then the intermedial aspect of the novels, characterized mainly by musicality and intertextuality and denoting a wider cultural field; and the reflexive element, which both questions the character type and its cultural world and thus actualizes it. The text thus presents a comprehensive analysis of the ways in which fictional texts thematise art and its role in society, which is analysed as a historically conditioned phenomenon of the period of "crisis", but also as an universal principle of cultural continuity.