Dezinformace
Disinformation
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/191403/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191403Identifikátory
SIS: 266767
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šafr, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
13. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dezinformace|Česká republika|senioři|propaganda|regrese analýza|sociální média|sociologieKlíčová slova (anglicky)
disinformation|CzechRepublic|seniors|propaganda|regression analysis|social media|sociologyTato diplomová práce se zabývá tendencí české společnosti důvěřovat dezinformacím. Cílem je odhalit jaké společenské faktory tuto tendenci nejlépe predikují. Vyhodnocení probíhá na základě internetového dotazníkového šetření u 862 respondentů a výsledky ukazují, že nejvlivnějšími faktory na míru dezinformovanosti jedince jsou nejvyšší dosažené vzdělání, důvěra v instituce, důvěra v tradiční média, důvěra vládě, pocity anomie, vnímání mezinárodní solidarity, post-materialistická hodnotová orientace, politická znalost, preference alternativních informačních zdrojů oproti tradičním a odmítání institucionálních informačních zdrojů. V diskusi jsou formulovány interpretace dat vzhledem k aktuální literatuře a dostupným empirickým datům. V závěru jsou navrhnuty možné kroky k posílení odolnosti populace proti dezinformacím. Klíčová slova: Dezinformace, Česká republika, senioři, propaganda, regrese analýza, sociální média, sociologie
This diploma thesis deals with the tendencies of Czech society to trust disinformation. The goal is to reveal which social factors best predict this tendency. The evaluation is based on an internet questionnaire survey of 862 respondents, and the results show that the most influential factors on the level of disinformation trust of an individual are the education, trust in institutions, trust in traditional media, trust in the government, feelings of anomie, perception of international solidarity, post-materialist value orientation, political knowledge, preference of alternative information sources compared to traditional ones and rejection of institutional information sources. In the discussion, interpretations of the data are formulated in relation to current literature and available empirical data. In the conclusion, steps are suggested to strengthen the population's resistance to disinformation. Keywords: Disinformation, Czech Republic, seniors, propaganda, regression analysis, social media, sociology