Práce s reklamními texty jako východisko pro jazykovou a komunikační výchovu na 1. stupni základní školy
Work with advertising text as a method for language and comunication teaching in 1st grade at elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19140Identifiers
Study Information System: 67499
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Janovec, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je zaměřená na obranu dětí proti působení reklamního sdělení. Teoretická část se zabývá historií reklamy a zájmu o problematiku působení reklamy na děti. Dále jsou v ní rozebrány cíle a funkce reklamy a prostředky, které se v reklamním sdělení používají k přesvědčování. Obsahem teoretické části je také metodika výuky mediální výchovy a její specifika na prvním stupni, včetně kapitoly o psychickém vývoji žáků prvního stupně základní školy. Součástí praktické části je analýza učebnic českého jazyka, jejímž cílem bylo zjistit, zda učebnice obsahují témata týkající se reklamní problematiky. Dále obsahuje výsledky výzkumu, kterého se zúčastnili učitelé prvního stupně základní školy a jehož cílem bylo zjistit, jaký vztah zaujímají učitelé k problematice reklamy. Praktická část současně obsahuje pracovní listy pro žáky prvního stupně ZS. Cílem pracovních listů je pomoci žákům pochopit, jakým způsobem nás reklama ovlivňuje, a seznámit je s tím, jak reklama vzniká.
This dissertation is focussed on protecting children from the effect of advertising messages. The theoretical part deals with the history of advertising and interest in the issue of the effect of advertising on children. The work then goes on to consider the objectives and function of adverts and the means used in advertising for persuasion. The theoretical part also covers the methodology for media studies and specific requirements for first grade, including a chapter on the psychological development of first-grade elementary school pupils. The practical section contains an analysis of Czech language textbooks with the aim of determining whether textbooks contain themes related to advertising. It also contains the results of a survey of first grade elementary school teachers with the aim of determining the relationship adopted by teachers to the issue of advertising. The practical section includes worksheets for first grade elementary school pupils. These worksheets are intended to help pupils understand the ways in which advertising affects us and learn something about how adverts are created.